Saturday, November 29, 2008

Ulama pula hendak diperalat ??

Utusan Malaysia, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu golongan umara (pentadbir) dan ulama menjalinkan kerjasama lebih rapat supaya segala isu berkaitan Islam dapat diselesaikan secara lebih menyeluruh.

"Pendapat ulama tidak boleh diketepikan kerana merupakan pihak yang mempunyai pengetahuan mendalam mengenai Islam manakala umara merupakan golongan yang diberi kepercayaan untuk memimpin. Kita amat memerlukan gabungan kedua-dua pihak ini," katanya.
Beliau berkata demikian pada majlis 'Perjumpaan dan Dialog Perdana Menteri Bersama Ulama dan Umara' di Masjid Wilayah Persekutuan di sini.
Betulkah Dato' Seri Abdullah Badwi hendak pakai pandangan ulama? Apa yang kita lihat Umno tidak pernah menghormati ulama. Mana ada ulama yang berjuang dalam Umno disanjung dan dijadikan rujukan dan diterima pakai pandangan mereka. Sebab itu ulama dalam Umno, walau alim macam mana sekalipun izzahnya tidak kelihatan.
Kerana mereka tidak diberi peranan untuk menentukan dasar, peranan terbesar ulama Umno untuk baca doa, jadi khalifah tahlil, baca yasin, talqin, imam sembahyang mayat dan doa buka pejabat baru.
Yang menentukan dasar ialah golongan jahil dalam agama. Ia berbeza dengan PAS, kita merujuk ulama dalam semua perkara untuk membuat satu keputusan.Tiba-tiba kita dikejutkan supaya ulama bekerjasama dengan umara. Maklumlah orang lemas, semua tali dia hulur untuk dapat talian hayat.
Bukankah selama ini padangan mengenai hukum agama yang tidak pernah diikut malahan ditong sampah sahaja. Ada beberapa perkara yang membuktikan bahawa Umno memang tidak suka dengan golongan agama. Golongan agama hanya menjadi alat sahaja untuk melawan PAS dan ulama PAS.
Dalil yang menunjukkan bahawa Umno tidak mendengar ulama dalam tindakan mereka.
1. Apabila Majlis Mufti megatakan konsert Sure (Jom) Heboh haram Umno tidak ikut
2. Apabila Majlis Mufti mengatakan kongsi raya haram Umno tidak ikut.
3. Apabila Majlis Mufti kata bertafakkur di depan Tugu Negara haram, PM Abdullah sendiri tidak ikut.
4. Apabila mufti membantah penggunaan kondom, methadon untuk mengelak Aids, Umno tidak ikut.
5. Garis panduan hiburan yang dibuat oleh Jakim, Umno tidak ikut.
6. Orang agama dalam Umno yang sepatutnya menjadi Menteri tidak diberi tempat. Mana pergi Dato' Dr Abdullah Mohd Zin kelulusan MA Madinah dan PhD sebuah universiti di United Kingdom? Mana Hamid Zainal Abidin? Mana dia Dr Yusuf Nor kelulusan PhD tasawuf Mesir, hanya dberi amanah untuk jaga pokok kelapa sawit sahaja.
7. Tidak ada seorang pun perwakilan Umno ang memilih untuk kerusi majlis tertinggi orang kelulusan agama.
Kalau pandangan ulama rasmi yang terdiri daripada kalangan para mufti Umno tidak ikut, macam mana pula PM hendak ajak ulama bekerjasama.
Kalau hanya hendak mengajak ulama multaqa, bentang kertas kerja, kemudian makan kambing bakar, tetapi tidak ada kemahuan untuk melaksanakannya ini buat habis masa dan membazir wang sahaja.

Friday, November 21, 2008

Minda Ulama' Muda

Minda Ulama' Muda : Pembinaan Peribadi Pemimpin Dan Ahli Di Era Kemenangan

Ustaz Idris Haji Ahmad - Setiausaha Majlis Syura Ulama' PAS Pusat

Sewaktu menang pemimpin dan pengikut adalah merupakan orang yang bertanggung jawab untuk mempertahankan kemenangan. Telahan lagi yang bernama pemimpin menjawat jawatan Menteri besar, exco, wakil rakyat.

Kemenangan ini adalah kemenangan bersama dan wajib seluruh anggota mempertahankan kemenangan dan mengekalkan kemenangan untuk kita melaksanakan tanggungjawab kepada agama Allah SWT dalam kemampuan dan batasan yang ada.
Program tarbiah tidak tamat apabila kita sudah mencapai kemenangan, kerana ujian sewaktu menang lebih hebat daripada waktu tidak menang. Antara perkara yang perlu kita sama-sama lakukan dan titik beratkan dalam pembinaan peribadi pemimpin dan ahli ialah,
A. Muraqabah dengan Allah SWT
Semua di kalangan anggota parti mesti melakukan muraqabah dengan Allah, melalui amalan-amalan sunat, beruzlah (mengambil sedikit masa untuk tumpuan ibadah) dari kesibukan dunia untuk mendapat ketenangan dan memohon supaya Allah memberi kekuatan dalam menjalankan amanah. Inilah senjata yang paling utuh perlu diterap dalam jiwa para ahli terutama di kalangan pimpinan.
Caranya:
-Membanyakkan amalan fardiah supaya dapat membersihkan diri dan jiwa dengan membaca al-Quran, berzikir, solat sunat, puasa dan amalan-amalan yang boleh menjadi nilai tambah kepada kita. Godaan syaitan dan iblis cukup kuat untuk merosakkan perjuangan ketika kita menang.
-Muhasabah diri sendiri supaya dapat membuat penentuan hidup. Kata-kata Saidina Umar r.a bermaksud
?Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitung dihadapan Allah SWT?
B. Qudwah hasanah
Suri contoh teladan yang baik adalah senjata yang paling berkesan untuk mengajak orang kepada perjuangan dan menyakinkan apa yang kita bawa. Kerana manusia lebih terpengaruh dengan bahasa perbuatan daripada bahasa lidah.
Kisah seorang Yahudi bernama Zaid bin Saanah memiliki hutang pada Rasulullah s.a.w. dua atau tiga hari sebelum sampai tempoh pembayarannya, beliau dan beberapa sahabatnya bertindak dengan kasar dan caci nista untuk meminta hutang. Saidina Umar yang ada pada waktu itu hendak pancung si lelaki tersebut.
Baginda s.a.w. melarang sebaliknya menyuruh Saidina Umar menjelaskan hutang dan di tambah 20 gantang tamar. Maka yahudi itu hairan, dan bertanya kenapa? maka Saidina Umar memberi tahu sebagai ganti kepada perbuatanku yang telah menggerunkan engkau. Akhirnya Yahudi tersebut memeluk Islam dan sebahagian hartanya disedekah kepada umat Muhammad s.a.w.
Kita pernah dengar bagaimana seorang masuk Pas kerana melihat al-Marhum Ustaz Fadhil Nor sebagai Presiden Pas berbaris dengan orang ramai walaupun ada orang menjemput beliau memotong giliran.
Bagaimana orang hendak ikut kita sedangkan kita sendiri lemah yang tidak memaparkan akhlak yang tinggi. Kita tidak mahu orang menjauhi kerana tidak ada suri teladan yang baik, dengan ini mendatangkan rugi kepada jama?ah. Watak ini jangan ada seperti kita mengajak orang lain berjihad sedangkan ia tidak.
Mengajak orang lain berkorban sedangkan beliau sendiri bakhil. Jika kita mahu mengajak orang lain mengutamakan orang lain maka kita perlu tunjukkan dahulu sebelum menyuruh orang lain. Mengajak anak orang, isteri orang lain untuk berjuang sedangkan keluarganya mendiamkan diri di rumah dan tidak memberi galakan kepada mereka untuk mempertahankan kemenangan.
Firman Allah SWT
?Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan ) kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu padahal kamu membaca al-Kitab (Taurat). Maka tidakkah kamu berfikir?? (al-Baqarah: 44)
Caranya:
-Banyak mengambil iktibar daripada akhlak Rasulullah SAW dan para sahabat sewaktu menang
-Banyak membaca kisah nabi-nabi SAW, para sahabat dan ulama? serta pejuang-pejuang Islam di seluruh dunia kerana ini akan memberi motivasi kepada jiwa kita untuk meniru mereka Semua ini akan menghakis thiqah pengikut dan orang awam kepada kemenangan kita. Maka mereka menuduh kemenangan kita tidak mempunyai erti kepada perjuangan Islam. Bukan mustahil semangat mereka untuk bekerja kearah untuk mengekalkan kemenangan akan luntur. Kita tidak bimbang musuh benci kepada Pas, yang paling kita takut ialah apabila petugas marah dan tidak bekerja untuk mengekalkan kemenangan dalam PRU akan datang.
-Banyak muhasabah diri dan merasakan kelemahan yang terlalu banyak pada diri dan berusaha untuk meningkat
-Bersedia untuk menerima teguran, kerana kelemahan sendiri agak sukar untuk melihat dengan ini kita memerlukan orang lain yang memerhatikannya.
-Kena suruh anak dan isteri kita bertungkus lumus bersama dengan perjuangan untuk memasti kemenangan dikekalkan dengan ini mendorong petugas bertambah semangat untuk bekerja seperti baginda SAW bersama menggali parit ketika berlaku peperangan Ahzab dalam bulan syawal tahun 5 hijrah. Walaupun sahabat suruh baginda berehat, namun baginda tidak mahu berbuat demikian semata-mata untuk memberi semangat kepada sahabat yang lain dalam mempertahankan kota Madinah
-Aurat anak isteri mesti dijaga, kerana ini adalah penilaian awal masyarakat kepada perjuangan kita. Memelihara aurat adalah lambang yang membezakan kita dengan perjuangan orang lain. Pakaian adalah tanggapan awal untuk orang thiqah dengan perjuangan yang kita bawa. Masyarakat akan tawar hati apabila ia melihat ketika berdegar-degar bercakap tentang Islam dan menyeru kepada perjuangan Islam, sedangkan anak isteri punya pakaian tidak melambangkan apa yang diucap.

Thursday, November 20, 2008

Krisis ekonomi hari ini rangsang manusia untuk kembali kepada al-Quran

Krisis ekonomi hari ini rangsang manusia untuk kembali kepada al-Quran

Sesunguhnya pelbagai krisis yang melanda manusia di muka bumi ini sebenarnya adalah kerana tindakan mereka sendiri yang dibiarkan Allah agar mereka kembali kepada kebenaran agama Islam. Krisis remaja, pembuangan anak luar nikah, krisis keruntuhan moral, krisis keyakinan dan terkini krisis ekonomi adalah disebabkan kesalahan tangan-tangan manusia yang mentadbir bumi tanpa mengikut arahan Allah, justeru Dia menurunkan bala agar manusia merasai keperitan, moga-moga mereka mahu menerima kebenaran Islam, perkara ini ditegaskan Allah menerusi ayat 41 surah ar-Rum maksudnya : �Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).� Kesalahan tidak mahu mentadbir negara dengan Islam atau tidak terfikir untuk menginsafi diri juga dianggap sebagai krisis yang melanda umat manusia, maka krisis demi krisis akan terus melanda jika mereka tidak berniat langsung untuk kembali memartabat dan mendaulatkan Islam. Ramai cerdik pandai hari ini, sama ada di kalangan umat Islam dan bukan Islam bersetuju mengatakan bahawa keangkuhan dan tindakan biadap Amerika sebenarnya mengundang kepada berlakunya krisis ekonomi di peringkat global, hingga akhbar New Starits Time Singapura dalam laporannya Jumaat 10 Oktober 2008 menyebut bahawa, kemungkinan besar ramai pekerja negara itu akan diberhentikan kerja dalam tempoh sebulan dua ini kesan daripada krisis ekonomi. Syariat Islam adalah penyelesai kepada kemelut ekonomi Negara-negara umat Islam, khususnya negera-negara OIC perlu menjadi perintis kepada pelaksanaan sistem ekonomi bertepatan dengan roh syariat Islam yang berteraskan elemen ayat-ayat al-Quran tanpa sedikitpun terikat dengan mana-mana elemen sistem ciptaan manusia, kerana Islam menganggap ia sebagai cara untuk menghapuskan sistem-sistem yang dikenal pasti menindas kepentingan orang ramai. Bagi menangani kemelut ekonomi yang dianggap menyusahkan banyak pihak khususnya orang awam, Islam telah meletakkan garis panduan untuk diikuti oleh seluruh peringkat individu di kalangan umat Islam, iaitu prinsip al-Quran yang menghubungkan naluri manusia dengan hukum syariat Allah SWT, ia dapat dijelmakan menerusi tiga perkara berikut : 1- Menyediakan kaedah membersihkan hati manusia daripada segala dosa, dengan meninggalkan segala aspek muamalat yang dianggap jijik oleh Islam. 2- Kaedah menambah-baik pengurusan harta dan cara pensuciannya daripada daki riba, faedah dan sebagainya. 3- Menjamin keharmonian hidup kepada setiap individu dalam bermasyarakat untuk memenuhi keperluan mereka dari sudut penggalakan pertumbuhan ekonomi bagi meneruskan agenda hidup harian terutama kepada golongan fakir, miskin dan mereka yang benar-benar perlu dibantu. Islam dan keperluan pertambahan pengeluaran produk Islam sentiasa menggalakkan penganutnya agar peka dalam menambahkan pengeluaran produk yang bermutu tinggi yang menjadi keperluan kepada orang ramai tanpa melakukan pembaziran lebih-lebih lagi boleh dijadikan pendapatan negara. Produk yang perlu dihasilkan adalah berbentuk pengeluaran keutamaan seperti beras, gandum, bukannya dengan penanaman tembakau atau bahan-bahan yang yang tidak boleh dimanfaat oleh sebahagian besar rakyat sesebuah negara malah ia adalah produk yang membawa kepada bahaya. Apa yang penting untuk penghasilan sesuatu produk itu benar-benar diberkati Allah, ialah dengan wujudnya aspek akhlak yang menjadi tunjang kepada ekonomi negara, iaitu akhlak yang menjadikan seseorang itu berdisplin dan beretika malah jauh dari sebarang tindakan negatif seperti yang dibahaskan di atas antaranya, menipu, terlibat dengan rasuah, judi, arak, pelacuran dan lain-lain. Disiplin, tekun, bersungguh dan beretika dalam pekerjaan menjamin produktiviti yang disantuni Allah sebagai satu bahagian akhlak yang cukup memberangsangkan, sekali gus seseorang itu akan merasakan ketenangan dalam meningkatkan mutu hasil ekonomi yang terbaik buat negara dan masyarakatnya malah membantu mencapai tahap ekonomi yang baik. Konsep Pembangunan Ekonomi Asas Iman, Islam dan Ihsan melatari segala gerak kerja pembangunan. Syariat adalah asas pembangunan yang berikutnya. Pengembangan ekonomi mesti merujuk kepada asas-asas yang syar�i dan halal. Segala akad-akad yang fasid serta muamalat yang berunsur gharar dan qimar tidak boleh menjadi amalan dalam membangun ekonomi. Pembangunan mesti menjulang dasar yang adil, tidak menindas, atau melalui kaedah yang zalim dan haram. Asas berikutnya ialah asas akhlak atau Ihsan. Pembangunan keperihatinan moral adalah prasyarat dalam pembangunan ekonomi Islam. Sebab itu usaha meningkatkan kemakmoran mesti digandingi oleh usaha meningkatkan ibadah, menggilap ruhani dan tendensi kejiwaan yang lohor dan positif. Hal ini penting untuk mengukuhkan kawalan dalaman serta daya kontrol nafsu dan kemahuan yang rendah. Jika tidak dilakukan maka masyarakat akan dihantui oleh kecenderungan melempiaskan nafsu syahwat dan peningkatan jenayah serta maksiat. Selain dari itu ilmu, teknologi dan keterampilan adalah asas yang tidak kurang pentingnya dalam menjana pembangunan ekonomi umat Islam. Semakin tinggi pencapaian warga umat Islam dalam bidang ilmu, teknologi dan keterampilan maka semakin meningkat kemajuan pembangunan ekonomi yang dapat dicapai. Ini berkait rapat dengan keupayaan untuk takhassus dalam berbagai bidang pengeluaran. Pembangunan Seimbang juga merupakan matlamat pembangunan ekonomi Islam. Ia bukan hanya bermakna pembangunan yang harmoni dan seimbang antara wilayah-wilayah dan antara sektor-sektor ekonomi tetapi juga kepada pemulihan kesaksamaan agihan pendapatan dan pemilikan harta. Jika apa yang diutarakan di atas dapat dilaksanakan dengan sebaik-baiknya oleh para pemerintah Islam di seluruh dunia, pembangunan ekonomi bukan sahaja meningkat, malah negara dibayangi dengan faktor rahmat daripada Allah SWT, malah Dia akan menganugerahkan punca dan sumber rezeki (ekonomi) yang tidak disangka-sangka, sama ada hasil yang keluar daripada perut bumi ataupun yang turun daripada langit, ia bertepatan dengan firman-Nya menerusi ayat 96 surah al-�Araf maksudnya : �Sekiranya penduduk di sesebuah negeri, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan

“Latar Belakang Ringkas “

“Latar Belakang Ringkas “

Al-Syahid Hasan Al-Banna

Keadaan di Mesir pada zamannya.

Hasan al-Banna dilahirkan di Mesir pada awal abad 20 Masehi. Dalam suku
pertama abad 20 Masehi ini dia telah melancarkan satu gerakan Islam yang besar,
yang terkenal dengan nama “Ikhwanul Muslimin”. Hasan al-Banna dan Ikhwanul
Muslimin adalah dua nama yang tidak dapat dipisahkan. Begitu bertenaga sekali
gerakan tersebut sehingga pengaruhnya bukan saja merebak di Mesir, tetapi telah
meresapi seluruh Dunia Arab. Gerakan Ikhwan telah mencetuskan kebangkitan Islam
dan roh Islam di Dunia Arab.

Jika kita betul-betul hendak menghargai segala usaha beliau dan memahami
peribadinya, maka perlulah kita mengenali suasana (keadaan) dan zaman ketika beliau
dilahirkan, dibesarkan dan dididik. Disamping itu, kita juga perlu mengetahui
cabaran-cabaran dalaman dan antarabangsa yang sedang mengancam Mesir ketika
Imam Hasan al-Banna dilahirkan. Sekarang kita akan mengkaji zaman ketika beliau
dilahirkan dan peranan besar yang dimainkan olehnya.

Gerakan Pembebasan - Terbahagi kepada dua kumpulan besar.

Pemberontakan Airabi Pasya gagal pada tahun 1833 Masehi. Kegagalan ini
merupakan satu malapetaka politik yang besar bagi Mesir. Peristiwa tersebut
menimbulkan ketakutan dan kekecewaan diseluruh negara Mesir. Lantaran itu, Mesir
dilanda pertikaian disegi akhlak dan kefahaman (ideologi). Orang ramai berasa takut
bila nama gerakan pembaharuan atau politik disebut. Keadaan ini berlarutan sehingga
permulaan abad 20 Masehi. Akhirnya sebuah pertubuhan belia Mesir telah ditubuhkan
untuk memupuk kesedaran kepada rakyat Mesir. Mereka melancarkan gerakan
menentang British. Para pemuda ini tergolong ke dalam dua kumpulan. Kumpulan
pertama memiliki semangat Islam. Kumpulan yang kedua pula inenggunakan cara
yang agak baru dan berlainan. Cogan kata mereka ialah “Kebangsaan Mesir”. Dasar
perjuangan kumpulan kedua ini bertentangan dengan kumpulan pertaina yang
berlandaskan nilai-nilai Islam serta menyebelahi Kerajaan Turki Bani Othmaniah.

Kumpulan Pertama

Kumpulan pertama cintakan Islam dan tanah air. Kumpulan ini diwakili oleh
pertubuhan “Al Hizbul Watani” yang dipirnpin oleh Mustaffa Kamal, seorang yang
bijak bersyarah. Beliau memupuk semangat kebangsaan yang berdasarkan Islam di
hati orang orang Mesir. Beliau tidak menganggap agama dan semangat kebangsaan
itu bertentangan antara satu sama lain. Cogan katanya ialah “Agama (Deen) dan tanah
air adalah saudara kembar yang tidak boleh dipisahkan.” Kumpulan ini
membayangkan kecintaan mereka kepada tanah air umparna seorang kekasih memuji
orang yang dicintainya. Inilah yang dibayangkan oleh penyair terkenal, Ghayati dan
Muharram melalui syair-syair mereka. Di antara pernimpin-pemimpin kumpulan ini
ialah dua orang ulama' yang bernama Muhammad Farid Wajdi dan Abdul Aziz
Jawesh. Kegiatan kumpulan ini telah menimbulkan kebimbangan dipihak penjajah
British dan Raja Mesir. Muhammad Farid Wajdi dan Abdul Aziz Jawesh telah
dipenjarakan kerana menulis huraian mengenai kumpulan syair karya Ghayati.

Kumpulan Kedua

Kumpulan kedua terdiri daripada para pejuang fahaman kebangsaan yang
mulhid (atheis). Dasar perjuangan mereka bertentangan dengan dasar perpaduan dan
persaudaraan Islam. Golongan ini tidak suka orang ramai mencorakkan kehidupan
mereka menurut dasar-dasar Islam. Kumpulan ini menegakkan fahaman kebangsaan
Mesir. Fahaman kebangsaan mereka adalah salah kerana mereka menjaga
kepentingan negara mereka saja tanpa mempedulikan segala masalah yang menimpa
Negara-negara Islam yang lain. Mereka menyungkil kembali ciri-ciri sejarah Mesir
kuno untuk memperkukuhkan fahaman kebangsaan mereka tadi. Bahkan mereka
mengaitkan sejarah mereka dengan sejarah para Firaun. Mereka menganggap
perjuangan menegakkan fahaman kebangsaan Mesir adalah satu perjuangan yang baik
walaupun terpaksa mengorbankan kepentingan-kepentingan lain. Walaupun kumpulan
ini bersatu atas dasar fahaman kebangsaan Mesir, tetapi sebenamya mereka berpecah
pula kepada dua ranting berdasarkan kepada perbezaan pemikiran dan pendapat.

Ranting Pertama

Ranting pertama ini diketuai oleh akhbar “Al Muqattam” yang selalu
menyokong pendapat pihak British. Ia menimba pendapat daripada Gabenor British di
Mesir, Lord Cromer. Sebenarnya, pihak Britishlah yang memainkan peranan penting
dalam menyebarkan fahaman kebangsaan Mesir. Mereka ingin memisahkan rakyat
Mesir dari Dunia Islam. Pihak British suka rakyat Mesir memelihara kepentingan
Mesir sahaja tanpa mempedulikan saudara se Islam mereka di Semenanjung Arab,
Turki, Iran dan Asia. Sebahagian daripada komplot British ialah memutuskan
hubungan di antara orang orang Arab dan orang orang Turki; juga memecahbelahkan
orang-orang Arab kepada kumpulan-kumpulan yang bertentangan antara satu sama
lain.

Di dalam akhbar Al-Muqattam ada ditulis:

'Orang orang British yang tinggal di Mesir ingin membawa kebaikan kepada
rakyat Mesir. Mereka ingin membebaskan rakyat Mesir daripada kekejaman
pentadbiran sekarang. Mereka ingin rakyat Mesir menikmati keamanan dan keadilan.
Mereka patut dihargai kerana menyelamatkan Mesir daripada masalah (kemelut)
ekonomi dengan memberinya satu corak (sistem) ekonomi yang seimbang.'

Sebuah majalah yang bernama ‘Al-Muqattaf’ juga turut memberi bantuan
dalam usaha ini. Ramai juga para pemuda Mesir yang dipengaruhinya. Mereka ini
turut mernuji Gabenor British (Lord Cromer). Rakyat Mesir yang menentang Aq
Mudattaf dan Al-Muqattam dituduh menyokong Turki. Seorang ulama' besar seperti
Muhammad Abduh pun menyokong Gabenor British itu. Satu kenyataan yang tidak
dapat dinafikan ialah bahawa para penyokong Al-Muqattam dan Al-Muqattaf
memang tidak ikhlas kepada tanah air mereka sendiri. Mereka hanya ingin melayani
kepentingan diri mereka sahaia. Akhirnya orang-orang yang tamak ini menubuhkan
satu pertubuhan mereka sendiri yang mereka namakan ‘Al-Hizbul Watani Al-Hura’.
Tujuan pertubuhan ini ialah menentang Al-Hizbul Watani yang dipimpin oleh
Mustaffa Kamal.

Ranting Kedua

Ranting kedua golongan kebangsaan ini terdiri daripada Hizbul Ummah. Ia
mewakili golongan pemerintah Mesir dan tuan-tuan tanah. di Mesir. Golongan ini
menganggap kuasa sebenar negara Mesir berada ditangan Gabenor British, Lord
Cromer. Mereka berpendapat dia mesti disokong dan bukannya ditentang. Hizbul
Ummah ditubuhkan pada tahun 1907 Masehi dibawah pimpinan Mahmood Sulaiman
Pasya. Kesemua pasya-pasya (ketua ketua atau para pemerintah) dan tuan-tuan tanah
ini bersifat tamak dan selalu membuat perancangan yang memenuhi kepentingan
mereka. Beberapa orang cendekiawan yang rakus dan curang seperti Lutfi as-Syed
telah memasuki kumpulan ini. Akhbar ‘Al-Jaridah’ menjadi lidah rasmi mereka.

Golongan pemerintah Mesir dan tuan-tuan tanah memasuki Hizbul Ummah
untuk mendapat keuntungan duniawi tetapi para cendekiawan seperti Lutfi as-Syed
dan ahli-ahli falsafah lain mewakili fahaman kebangsaan Mesir. Mereka ini berpegang
kepada pendirian dan fahaman politik tertentu. Mereka menyokong dasar kebebasan
berfikir, dasar kerjasama dengm British dan dasar menurut secara membuta tuli segala
corak hidup orang Eropah. Mereka ingin Mesir mencontohi Eropah dari segi
kebudayaan, ekonomi dan politik.

Lutfi as Syed menulis:

‘Negara Mesir inginkan keamanan. Negara Mesir sayangkan rakyat British.
Walaupun dari segi undang-undang, kerajaan Mesir berada ditangan Raja Mesir,
tetapi dari segi amalinya, Mesir diperintah oleh Gabenor Lord Cromer. Sudah sampai
masanya kedua kuasa ini dipusatkan. Ini bermakna kerajaan yang sah dari segi
undang-undang itu diserahkan kepada Gabenor British.’

Mereka ini menentang cara hidup Islam. Salah seorang pemimpin mereka,
Abdul Hamid az-Zahrawi, telah menulis di dalam akhbar Al-Jaridah:

“Perpaduan umat Islam berakhir setelah Saidina Umar Al-Khattab meninggal
dunia. Perpaduan umat Islam juga berakhir setelah Saidina Ali bin Abi Talib syahid.
Mengapakah sekarang hendak ditegakkan perpaduan yang telah musnah seribu tiga
ratus tahun dahulu?”

Pertelingkaban antara dua kumpulan besar.

Pertentangan berlaku di antara Al-Hizbul Watani pimpinan Mustaffa Kamal,
Farid Wajdi dan Abdul Aziz Jawesh dengan kumpulan-kumpulan lain yang berbagai
corak itu. Al-Hizbul Watani Al-Hurra memperjuangkan kepentingannya dengan
bantuan Al-Muqattam dan Al-Muqattaf. Hizbul Ummah pula meneruskan usahanya
untuk mencapai keuntungan duniawi dengan bantuan Al-Jariyah. Muhammad Abduh
sedang menjalankan usahanya untuk membaratkan seluruh Mesir. Terdapat perbezaan
antara dua gerakan yang bertentangan ini. Pendekatan Al-Hizbul Watani dan Mustaffa
Kamal lebih berlandaskan perasaan. Pendekatan Al-Hizbul Ummah, Lutfi as-Syed
dan Al-Hizbul Watani Al-Hurra pula berlandaskan akal fikiran. Mereka ini berusaha
menyerapkan fahaman Liberalisme (kebebasan individu yang tidak terbatas dan
mengenepikan hak serta kepentingan) dan fahaman kebendaan ke dalam jiwa para
pemuda Mesir. Mustaffa Kamal dan akhbarnya A-Liwa’ telah mengecam hebat para
penentangnya. Beliau memperjuangkan fahaman kebangsaan yang berdasarkan Islam
dan ingin meletakkan seluruh Dunia Islam di bawah satu bendera Islam saja. Beliau
mengisytiharkan bahawa Perjanjian Turki dan Mesir pada tahun 1840 haruslah
dihormati. Perjanjian tersebut menjamin kebebasan dalam negara Mesir di bawah
naungan kerajaan Turki. Menurut perjanjian itu, Mesir perlu membayar cukai kepada
Turki dan Turki pula akan melantik para hakim untuk Mesir. Hizbul Ummah dan
Hizbul Watani Al-Hurra menuduh Mustaffa Kamal cuba menghancurkan cengkaman
British ke atas Mesir dan menegakkan kekuasaan Turki yang sepenuhnya di Mesir.
Untuk mengukuhkan pendapat ini Al-Muqattam menerbitkan makalah-makalah yang
memaparkan Turki sebagai penindas dan British pula sebagai pihak yang adil.

Mustaffa Kamal tidak memisahkan kebangsaan daripada Deen (agama).
Katanya, jika seorang British boleh memperjuangkan kebangsaan disamping mazhab
Protestannya, maka seorang Mesir juga boleh menjadi seorang muslim dan seorang
pejuang kebangsaan pada masa yang sama.

Peranan British.

Pihak British sedang berusaha melemahkan semangat Islam dan pengaruh
kerajaan Turki Bani Othmaniah yang menguasai rakyat Mesir. Pihak British
menyokong setiap orang yang mengecam Khalifah orang Islam (yakni Sultan Turki)
atau menentang Raja Mesir. Mereka juga menyokong setiap orang yang menyebelahi
mereka dan inginkan pembaharuan dalam negeri saja. Kerana itulah, Mustaffa Kamal
ingin pihak British keluar dari Mesir. Pihak British menyokong ‘Gerakan Khalifah
Arab’ yang dipelopori oleh Syarif Hussin di Mekah kerana ini boleh melemahkan
kedudukan Khalifah orang Islam di Turki. Pihak British mengalu-alukan kedatangan
para anggota gerakan ‘Turkiya Al-Fatat’ dan gerakan ‘Anjuman Ittihadi wa Taraqqi’
yang telah meninggalkan Turki untuk menetap di Mesir. Para anggota gerakan-
gerakan tersebut menerbitkan akhbar mereka sendiri yang mengecam Sultan Abdul
Hamid Turki. Apabila baginda menulis surat kepada Raja Abbas Mesir memintanya
menghantar pulang orang-orang yang lari dari Turki itu, Lord Cromer campurtangan
dan menahan Raja Abbas daripada berbuat demikian. Apabila hubungan antara
Muhammad Abduh dan Raja Abbas Mesir menjadi tegang, Lord Cromer telah
memberi sokongan kepada Muhammad Abduh. Lantaran sokongan ini, Muhammad
Abduh dapat mengekalkan kedudukannya walaupun ditentang oleh Raja Abbas. Pihak
British juga menyokong rakan-rakan Muhammad Abduh seperti Mustaffa Fahmi,
Riyaz Pasya, Sa’ad Zaghlol, Fatahi Zaghlol dan Qasim Amin kerana mereka ini
menentang Raja Mesir dan inginkan pembaharuan dalam negeri saja.
Pihak British telah berusaha untuk melemahkan semangat Islam di Mesir agar
orang-orang Islam kekal dalam keadaan berpecah-belah. Mereka memupuk pendapat
yang mengatakan bahawa orang-orang Mesir adalah keturunan Fir’aun; orang-orang
Lubnan adalah keturunan bangsa Ponisia (Phoenician); orang-orang Iraq adalah
keturunan bangsa Babil dan orang-orang Mekah adalah keturunan Arab yang
sebenarnya. Mereka juga mengatakan bahawa orang-orang Mekah sahaja yang berhak
memegang jawatan Khalifah kerana Islam turun ditanah suci Mckah. Mereka
bertujuan memisahkan orang-orang Arab dari Daulah Othmaniah Turki kerana
kerajaan ini berkemampuan menyatukan seluruh umat Islam diatas landasan Islam.
Berikutan itu, pihak British menjalankan usaha memburukkan Raja Abbas Mesir.
Ramai juga orang-orang Mesir yang menyokong usaha British ini tanpa menyedari
bahawa kelemahan Raja Abbas akan memperkukuhkan kekuasaan British di Mesir.

Para penyajak seperti Naseem dan Waliuddin Yakan telah mengarang sajak-
sajak yang memuji pihak British di Mesir. Peranan mereka ini serupa dengan para
penyajak India yang menulis sajak-sajak memuji kerajaan British di India. Penyajak-
penyajak Mesir ini cuba menghidupkan semula sejarah kuno Mesir dan kebudayaan
Fir’aun. Mustaffa Kamal pula mendapat sokongan daripada penyajak-penyajak seperti
Syouqee dan Barudi dan para cendekiawan seperti Abdul Aziz Jawesh dan Farid
Waidi. Mereka ini membantu usaha kebangkitan Islam dan kebudayaan Arab di
Mesir.

Sikap golongan bukan Islam

Pertentangan antara dua golongan ini begitu meruncing sekali sehingga sampai
keperingkat perkelahian dalam tahun 1911 Masehi. Perbezaan antara Kebangsaan
Islam dan Kebangsaan Mesir telah bertukar arah menjadi pertentangan antara Islam
dan bukan Islam. Keadaan ini menjadi semakin tegang. Pertikaian ini menggugat
Mesir sendiri. Pihak British berasa gembira dan secara halus, mereka telah mengapi-
apikan lagi permusuhan itu. British sangat suka mengamalkan dasar ‘pecah belah dan
perintah’.

Selama beratus tahun orang-orang Islam dan bukan Islam Mesir dapat hidup
bersama dengan aman damai. Hubungan antara mereka begitu baik sekali. Kini
berlaku permusuhan antara kedua golongan ini hasil perencanaan pihak British. Cara
inilah yang digunakan oleh British terhadap tanah-tanah jajahannya. Sebahagian
daripada komplot British ialah menghasut golongan yang berjumlah sedikit (minoriti)
supaya memberontak menentang golongan yang berjumlah teramai (majoriti). Pihak
British menjalankan usaha menindas golongan yang paling ramai ini dengan memberi
sokongan kepada golongan yang sedikit tadi. Pihak Perancis juga melakukan perkara
yang serupa terhadap orang-orang Islam Syria, yang merupakan golongan paling
ramai di situ.

Apabila pihak British memijak bumi Mesir, mereka telah menjalankan dasar
politik kotor. Mereka menghasut golongan yang sedikit (minoriti). Apabila golongan
Islam menentang kekuasaan British, golongan yang sedikit ini pula mengambil
peluang peluang yang ada dibidang pendidikan dan ekonomi. Mereka dapat
memegang jawatan-jawatan yang tinggi dan berpeluang mengumpul harta kekayaan.
Tindakan mereka yang tidak adil ini menimbulkan kebencian dihati orang-orang
Islam. Orang-orang Islam menganggap kerjasama dengan pihak British sebagai suatu
pengkhianatan. Tetapi bagi orang-orang Kristian pula, perkara itu ialah satu tugas
yang suci. Hal ini telah mencetuskan ketegangan antara orang-orang Islam dan orang
orang Kristian. Pengaruh pihak British yang kian meluas itu telah membawa
penindasan kepada golongan Islam dan memberi galakan kepada golongan Kristian di
Mesir.

Dalam tahun 1909 M., seorang Kristian telah menjadi Perdana Menteri Mesir.
Dia menghidupkan semula Akta Percetakan yang dikuatkuasakan ketika berlaku
pemberontakan terhadap A’raabi Pasya dalam tahun 1881 M. Kesemua akhbar orang-
orang Islam Mesir menentang tindakan Perdana Menteri tersebut. Tetapi akhbar-
akhbar Kristian mengalu-alukan tindakan itu. Akhbar Ahbar Kristian juga menuduh
akhbar akhbar Islam sebagai gila dan penjenayah.

Dalam tahun 1910 M., Presiden Amerika Syarikat, iaitu Theodore Roosevelt
melawat Mesir. Dia menyampaikan sebuah syarahan di Universiti Kaherah.
Syarahannya itu terbukti bertentangan dengan kepentingan rakyat Mesir. Lantaran itu
bantahan daripada rakyat Mesir. Sebaliknya, akhbar-akhbar Kristian telah memuji
syarahan Roosevelt dan menganggapnya sebagai seorang yang inginkan kebaikan
bagi Mesir. Sikap akhbar-akhbar Kristian ini telah membuatkan orang-orang Islam
berasa sangsi terhadap golongan Kristian. Orang-orang Islam tidak percaya kepada
orang-orang Kristian.

Perang Saudara.

Pada 10hb Februari 1910 M., Pitras Ghali telah dibunuh oleh Ibrahim Nasif,
seorang anggota Al-Hizbul Watani. Berikutan peristiwa ini, berlakulah perang saudara
di Mesir. Golongan Islam dan golongan Kristian mula bertempur di jalan jalan raya
secara terbuka. Puak Kristian belum berpuas hati dengan kegiatan akhbar-akhbar
mereka. Oleh itu, mereka pun meminta sokongan daripada akhbar-akhbar British.
Akhbar British, ‘Daily News’ memenuhi permintaan itu dan mula menjalankan
kegiatan menentang orang-orang Islam Mesir. Orang-orang Kristian Mesir
menghantar perwakilan ke England untuk menyebarkan berita-berita palsu mengenai
penderitaan mereka.

Pada 5 Mac 1910 M., orang-orang Kristian Mesir telah mengadakan satu
persidangan. Hasil daripada persidangan itu ialah mereka telah membuat banyak
tuntutan terhadap kerajaan Mesir. Hal ini meruncingkan lagi perang agama antara
golongan Islam dengan golongan Kristian. Para pemimpin di kedua belah pihak serta
pengintip dan kuncu-kuncu British telah berusaha sedaya upaya untuk membinasakan
Mesir. Apabila Riyaz Pasya menjadi Perdana Menteri dalam tahun 1911 M., beliau
telah meredakan keadaan. Walaupun keadaan dapat dikawal dan rakyat mula bercakap
mengenai keamanan dan perpaduan, namun begitu, peristiwa hitam itu tetap
rneninggalkan kesan yang mendalam ke atas kehidupan masyarakat Mesir. Kekeliruan
berleluasa di dalam masyarakat. Salah faham di antara golongan Islam dan golongan
Kristian tidak dapat diredakan. Golongan berpendidikan lama (tradisional) tidak
percaya kepada golongan berpendidikan moden (begitu jugalah sebaliknya). Keadaan
ini semua merumitkan lagi sebarang usaha daripada orang-orang yang ingin
membawa pembaharuan.

Ahli-ahli politik dan orang-orang yang ingin membawa pembaharuan.

Ahli-ahli politik yakin bahawa punca utama berlaku kekacauan di Mesir ialah
kerana tertegaknya kuasa asing di bumi Mesir dan kuasa asing ini perlulah dihalau.
Orang-orang yang terlibat dalam kerja kerja pembaharuan pula berpendapat faktor
faktor yang membawa kepada tertegaknya kuasa asing sebagai punca kekacauan
dalaman Mesir. Mereka menyarankan supaya usaha usaha permbaharuan dijalankan
ke atas masyarakat sebagai satu cara untuk menjatuhkan kuasa asing di Mesir.

Tenaga pembaharuan pula terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan
pertama ingin mengamalkan kebudayaan Barat. Kumpulan yang kedua ingin
mengamalkan nilai nilai Islam dan Timur. Kedua aliran pembaharuan ini
mempengaruhi keadaan politik Mesir. Para penyokong Fahaman Kebangsaan Mesir
menyebelahi kumpulan pertama. Para penyokong Fahaman Kebangsaan Islam pula
berpihak kepada kumpulan kedua tadi. Pertikaian ini juga mempengaruhi
kesusasteraan Mesir. Kesusasteraan Mesir terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan
pertama bersumber dari Eropah dan kumpulan kedua pula mengutarakan nilai-nilai
Arab lama dan Timur. Bidang pendidikan pun tidak terkecuali daripada kesan
pertikaian ini. Para pendidik juga terbahagi kepada dua kumpulan. Satu kumpulan
berpegang kepada corak pendidikan Barat. Satu kumpulan lagi pula berpegang kepada
cara hidup dan corak pendidikan lama (tradisional).

Pertikaian di kalangan para pemerintah.

Dua aliran pemikiran ini telah membahagikan masyarakat kepada dua puak
yang membenci antara satu sama lain. Satu kumpulan ketiga muncul di kalangan dua
kumpulan tadi. Kumpulan ini cuba bertindak sebagai jambatan penghubung antara
dua kumpulan yang bertelagah tadi. Usaha kumpulan ini telah melahirkan sikap
dualisme (berpegang kepada dua aliran fahaman yang bertentangan dalam sesuatu
masyarakat). Usaha ini bermula di istana Raja Abbas di Mesir. Dalam bulan
Ramadhan, dia mengadakan kuliah tafsir Al-Qur’an di istananya (yang bernama Qasri
Abideen) untuk memuaskan hati pihak yang memperjuangkan nilai-nilai hidup Islam
dan Timur. Dia juga mengadakan majlis tari-menari di istananya setahun sekali untuk
memuaskan hati para pemuja kebudayaan Barat. Sikap dualisme yang bermula di
istana Qasri Abideen itu pun merebak ke seluruh Mesir. Penyajak terkenal, Syouqee
telah mengarang sajak-sajak memuji Rasulullah (s.a.w.) dan disamping itu, beliau
juga menghasilkan sajak-sajak yang memuji majlis tari-menari anjuran Raja Abbas.

Peranan Tenaga Pembaharuan

Kebanyakan pejuang kebudayaan Barat terdiri daripada orang-orang Kristian
Syria dan Lubnan yang menetap di Mesir dan juga mereka yang menuntut di Eropah
atau sekolah-sekolah zending Kristian Mesir. Orang-orang Kristian Syria dan Lubnan
terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama berada dibawah pengaruh Britain
dan kumpulan kedua pula berada di bawah pengaruh Perancis. Akhbar Al-Muqattam
dan Al-Muqattaf mewakili kerajaan British. Para pembaharu Mesir ini bersikap
mengecam Islam. Mereka berpendapat, ‘Islam adalah agama yang tidak bernilai.
Islam telah menyatupadukan orang-orang Badui Arabia ratusan tahun yang lalu tetapi
ia tidak mampu memimpin masyarakat moden abad 20 ini.’ (dalam buku Al-Ittijahat
Al-Watania, fil Adab-il-Mausir).
Lord Cromer mengukuhkan pendapat ini dengan berkata, seorang Islam yang
tidak kenal adab susila Eropah tidak layak menjadi pemerintah Mesir.Penyajak
terkenal, Hafiz Ibrahim telah membaca sebuah sajak di Maktab Wanita Amerika di
Mesir dalam tahun 1706 M. Dalam sajaknya itu, dia ada menyebut seperti berikut,
'Duhai orang Barat, kami sepatutnya menurut dan menyokong mu. Beginilah caranya
kami boleh mendapatkan semula maruah kami.’

Serangan Kebudayaan Barat

Mesir bergegar dengan berbagai ancaman. Puak Kristian sedang menyokong
British dan menggalakkan kebudayaan Barat. Di samping itu, mereka sedang
mempengaruhi belia-belia Mesir. Selain itu, Mesir juga diresapi oleh berbagai bentuk
fahaman kebendaan Barat. Untuk menggiatkan lagi usaha ini, sebuah Syarikat Telefon
British telah ditubuhkan di Mesir dalam tahun 1907 M. Panggung wayang pertama di
Kaherah telah dibuka pada tahun 1896 M. Landasan keretapi pertama dibina dalam
tahun 1897 M. Dalam tahun 1898 M, Bank Negara pertama Mesir telah ditubuhkan
dan bank ini mengeluarkan wang kertas. Kedai-kedai arak juga dibuka di berbagai
tempat. Orang-ramai terlibat dalam kegiatan haram secara, terbuka di seluruh negara
Mesir atas nama hak kebebasan perseorangan. Bagi mereka ini, kebebasan bermakna
kebebasan daripada segala sekatan agama dan akhlak. Tiga gerakan utama yang
memperjuangkan cara hidup Barat dan kebebasan cara Barat ialah:

(i) Gerakan memperjuangkan hak kebebasan perseorangan dan sistem
parlimen Barat;
(ii) Gerakan memisahkan agama daripada politik;
(iii) Gerakan pembebasan wanita.

Usaha menegakkan Sistem Parlimen

Gerakan yang pertama bertujuan mencapai hak kebebasan perscorangan dan
sistem parlimen. Hampir kesemua pemimpin menyokong gerakan ini. Di antaranya
ialah Mustafa Kamal dan Lutfi as-Syed. Mereka ini begitu terpengaruh sekali dengan
Revolusi Perancis dan ahli-ahli fikir Perancis schingga mereka menggunakan cogan
kata Perancis iaitu ‘Kebebasan, Persaudaraan dan Persamaan’.Mustafa Kamal, para
penyajak yang menjadi rakan seperjuangannya dan juga para penulis yang lain ingin
sistem parlimen ditegakkan di Mesir. Mereka juga meneruskan usaha untuk mencapai
cita-cita itu. Ini merupakan satu langkah yang berani di dalam sejarah Mesir. Dalam
tahun 1907, Dewan Rakyat Mesir telah meminta Kerajaan Mesir mengadakan
perlembagaan dan sistem parlimen. Dalam tahun itu juga, Lord Cromer di panggil
pulang ke Britain. Tidak lama kemudian, satu revolusi berlaku di Turki dan dalam
bulan Julai, 1908 Perlembagaan Othmani telah dikuatkuasakan. Peristiwa ini
menipengaruhi para pernimpin Mesir. Majlis Perundangan pun menyokong
permintaan Dewan Rakyat agar diwujudkan satu sistem parlimen bagi negara Mesir.
Raja Abbas dan pihak berkuasa British menentang usaha ini. Tentangan mereka tidak
dapat menyekat usaha tersebut daripada merebak dengan pesatnya. Buku Abdur-
Rahman Al-Kawakibi yang bertajuk ‘Tabaial Istabdad’ (Corak Penjajahan) telah
banyak mempengaruhi suasana politik dan falsafah Mesir. Dalam bukunya itu, Al
Kawakibi berbincang dengan panjang lebar mengenai keburukan corak pemerintahan
diktator (kuasa pemerintahan terletak di tangan satu orang sahaja). Baginya,
pemerintahan ini merosakkan nilai akhlak manusia dan memusnahkan nilai-nilai
Islam yang merupakan satu keperluan manusia. Oleh itu, tidak ada negara yang dapat
membangun dengan corak pemerintahan ini. Sebenarnya, buku Al-Kawakibi telah
mencetuskan revolusi terhadap pernerintahan diktator di Mesir.

Gerakan Memisahkan Agama Daripada Politik.

Gerakan ini berjuang untuk memisahkan agama daripada politik. Para
pengikut gerakan ini dipengaruhi oleh pemikiran dan kebudayaan Eropah. Mereka
hendak mengenepikan dasar-dasar Islam kecuali beberapa ciri tertentu sahaja. Mereka
berpendapat agama perlu dipisahkan daripada politik demi kesejahteraan negara.

Menurut mereka, Eropah tenggelam di dalam kegelapan apabila agama
Kristian berkuasa dan telah maju setelah agama Kristian diketepikan. Mereka hendak
menggunakan corak pembaharuan sekular yang serupa ke atas Mesir. Memang benar
kumpulan agama di. Mesir juga jahil mengenai Ilmu Sains Moden dan Kajian Sains
Moden; dan di samping itu menyekat kemajuan. Golongan yang berfahaman moden
di Mesir telah menyusun dasar ekonomi dan pentadbiran sebegitu rupa sehingga
golongan agama menjadi lemah di segi politik. Golongan hanya terhad di masjid-
masjid sahaja. Golongan moden telah melakukan dua perkara:

i) Mereka telah memburukkan nama para pencinta Islam;
ii) Mereka telah memperkecilkan dasar-dasar dan amalan agama Islam.

Sasaran utama gerakan ini ialah Khalifah Daulah Othmaniah iaitu Sultan
Abdul Hamid yang kedua. Berbagai cerita mengenai penindasan dan kekejaman telah
dikaitkan dengan peribadinya. Sebagai Khalifah Islam, Sultan Abdul Hamid memiliki
kekuasaan politik dan agama. Para pejuang gerakan ini ingin melucutkan beliau
daripada kedua-dua kuasa tersebut. Para pemimpin Arab ingin Sultan Abdul Hamid
memegang kekuasaan politik sahaja dan menyerahkan urusan agama kepada orang-
orang Arab yang lebih tahu mengenai ilmu agama (Islam). Para pemimpin Turki telah
dituduh sebagai pengikut cara hidup Barat dan penyokong fahaman Liberalisme
(Kebangsaan) yang ingin memusnahkan nilai-nilai Islam. Bahan penulisan yang
berkaitan dengan perkara ini dicetak di Mesir. Ia tidak mendapat tempat di bawah
Daulah Othmaniah. Kebanyakan penulis ini adalah orang-orang Lubnan dan Syria.
Karya mereka dicetak dan diterbitkan di Mesir. Salah satu daripada karya terkenal
yang menyentuh persoalan ini ialah ‘Ummul Qura’ oleh Abdul Rahman Al-Kawakibi.
Dalam buku ini, Al-Kawakibi mencadangkan supaya jawatan Khalifah diserahkan
kepada orang-orang Arab dan kerajaan kekal di tangan orang orang Turki. Sebabnya
ialah orang-orang Turki mengutamakan politik lebih daripada agama dan minat
mereka kepada Islam hanyalah sekadar mengambil hati orang-orang Islam.

Al-Kawakibi begitu berazam sekali menentang Turki Othmaniah sehingga
beliau melewati sempadan adab dan akhlak. Beliau hendak membuktikan bahawa
orang-orang Turki tidaklah betul-betul mencintai Islam. Beliau merujuk kepada
sejarah untuk memperkukuhkan alasannya. Katanya, para Khalifah Turki Othmaniah
mengorbankan agama untuk memenuhi kepentingan diri mereka (dalam buku 'Ummul
Qura’). Beliau juga membuat kenyataan berikut: Sultan Fatah mengadakan perjanjian
sulit dengan pernerintah Sepanyol iaitu Ferdinand dan Isabella. Perjanjian itu
menghendaki Sultan Muhammad Fatah memberi peluang sepenuhnya kepada para
pemerintah Kristian menghancurkan negara Arab yang terakhir iaitu Banu Ahmar.
Oleh itu, Sultan Muhammad Fatah telah membiarkan darah lima juta orang Islam
mengalir dan membenarkan mereka dipaksa memeluk agama Kristian. Al-Kawakibi
juga menuduh Sultan tersebut menyekat angkatan laut Afrika daripada membantu
orang-orang Islam Sepanyol. Sebaliknya, Sultan telah memperolehi peluang
menyerang Macedonia dan Konstantinopal dengan bantuan angkatan laut tersebut.

Kenyataan Al-Kawakibi ini bukanlah merupakan satu fakta sejarah. Ia adalah
khayalannya semata-mata sebab Sultan Muhammad Fatah menakluki Konstantinopal
pada tahun 1453 M. dan Ferdinand serta Isabella menaiki takhta kerajaan Sepanyol
pada tahun 1479 M. Sultan Muhammad Fatah mangkat pada tahun 1481 M. Dalam.
tempoh ini, Kerajaan Islam Granada masih wujud lagi. Ia jatuh ke tangan Ferdinand
dan Isabella pada tahun 1492 M. dan beberapa tahun selepas itu, barulah berlaku
pernbunuhan dan pengkristianan orang Islam Sepanyol.

Abdul Rahman Al-Kawakibi begitu kuat sekali menentang Turki Bani
Othmaniah sehingga ia menyelewengkan fakta sejarah di dalam penulisannya.
Penentangannya telah sampai ke peringkat yang melampau apabila dia menuduh
Sultan Salim Turki menghapuskan para pemerintah Abbasiah di Mesir dan
membunuh wanita-wanita hamil sedangkan para pemerintah Kristian di Sepanyol pula
membakar hidup-hidup orang-orang Islam di situ.

Al-Kawakibi menulis mengenai Sultan Abdul Hamid, ‘Sultan Abdul Hamid
menyangka kerajaannya akan dapat diperkukuhkan jika undang-undang Allah
digantung dan riba serta arak dihalaIkan.’

Al-Kawakibi membuat kesimpulannya mengenai orang-orang Turki seperti
berikut 'Orang-orang Turki membantu Russia menentang orang-orang Islam Tartar.
Mereka juga membantu Belanda menentang orang-orang Islam di Pulau Jawa dan
India.’

Abdul Rahman Al-Kawakibi berusaha menghasut orang-orang Arab supaya
menentang Daulah Othmaniah dan membebaskan diri mereka daripada pemerintahan
tersebut. (Ummul Qura). Sebuah lagi buku yang tersebar luas di Mesir ialah ‘Zikra-
wa-Ibra’ oleh Sulaiman Bustani. Buku ini diterbitkan pada tahun 1908 M. Sulaiman
Bustani adalah seorang Kristian. Beliau membuat kajian mengenai perlaksanaan
undang-undang Daulah Othmaniah sebelum dan selepas pembentukan perlembagaan
yang penuh kekejaman. Usaha ini membantu peranan para pemberontak Turki dan
Negara-negara Eropah yang ingin memecah-belahkan Daulah Othmaniah Turki. Turut
menyemarakkan lagi api kekecohan ini ialah para penyajak seperti Naseem,
Waliuddin, Yakan dan Hafiz Ibrahim.

Gerakan Pembebasan Wanita.

Gerakan yang ketiga ini memperjuangkan hak kebebasan wanita. Gerakan ini
ingin wanita terlibat di dalam setiap bidang kehidupan. la berkait rapat dengan kedua
gerakan yang telah disebutkan sebelum ini. Kedua gerakan yang disebutkan itu
inginkan kebebasan orang perseorangan. Gerakan yang ketiga ini inginkan kebebasan
untuk wanita. Qasim Amin menulis dua buah buku yang berkaitan dengan perkara ini
iaitu 'Tahrir-ul-Mirat’ (Kebebasan Wanita) dalam tahun 1899 dan ‘Al-Miratul
Jadidah’ (Wanita Moden) dalam tahun 1900. Buku-buku tersebut telah menimbulkan
kekecohan besar yang berterusan selama lima puluh tahun di dalam negara Mesir.
Dalam buku pertamanya, dia menganggap memakai tudung muka (hijab) bagi para
wanita sebagai amalan yang tidak ada kena mengena dengan Islam. Islam
membenarkan wanita mendedahkan tangan dan muka. Buku yang kedua (Al-Miratul
Jadidah) membayangkan pengaruh Barat. Dalam, buku ini, Qasim Amin ingin
melihat-wanita Mesir hidup seperti kaum wanita Inggeris dan Perancis.

Dalam buku ‘Tahrir-ul Mar’ah’, Qasim Amin membincangkan empat perkara.
Perkara yang pertama ialah mengenai tudung muka (purdah). Sebahagian besar buku
ini membincangkan perkara ini. Perkara kedua ialah penglibatan wanita di dalam
kehidupan seharian manusia. Perkara yang ketiga ialah jumlah isteri (yakni
poliganmi). Perkara yang keempat dan terakhir ialah mengenai penceraian. Dalam
membincangkan perkara-perkara tersebut, Qasim Amin menulis dengan gaya Barat
tanpa menyokong pendapatnya dengan dalil-dalil (fakta-fakta). Dia telah melakukan
kesilapan-kesilapan dalam usahanya hendak membuktikan bahawa pendapatnya itu
bersesuaian dengan dasar-dasar Islam. Contohnya, dia mengatakan bahawa tidak ada
peraturan dalam Islam yang mewajibkan pemakaian tudung muka (purdah).
Menurutnya, tudung muka ialah adat resam yang diambil dari negara-negara lain dan
akhirnya menjadi sebahagian daripada amalan masyarakat Islam. Katanya jika tudung
untuk muka wajib bagi wanita, mengapa ia tidak diwajibkan kepada lelaki?

Qasim Amin mengecam para ulamak dan ahli Fiqh Islam. Buku-bukunya ini
mendapat tentangan hebat daripada orang ramai tetapi tentangan itu terhad di dalam
akhbar-akhbar sahaja. Muhammmad Talat menulis sebuah makallah bertajuk
‘Tarbiyyat-ul-Mar'ah wal Hijab'( Pendidikan Wanita dan Hijab) yang mengandungi
hujah-hujah yang kuat mengenai hijab dari kaca mata Islam. Namun begitu,
makalahnya ini bukanlah merupakan satu usaha menjawab hujah-hujah di dalam buku
Qasim Amin.

Dalam buku keduanya, iaitu ‘Al-Mar’ah Jadidah’, Qasim Amin mengaku telah
mengenepikan dasar-dasar serta nilai-nilai Islam ketika menulis buku tersebut. Dia
telah menulis buku itu berdasarkan pengalaman dan fakta-faktanya sendiri. Dia juga
menghasut para wanita supaya menentang segala nilai-nilai akhlak dan agama dan
berusaha membebaskan diri mereka. Qasim Amin cuba membuktikan bahawa
kemunduran orang-orang Islam berpunca daripada sistem kekeluargaan, peraturan
hijab (yakni peraturan mengenai hubungan antara lelaki dan wanita menurut Islam)
dan dasar-dasar perundangan Islam (Syari'ah). Sungguh malang sekali kerana seorang
Islam boleh mengecam Islam ke peringkat yang tidak berani dilakukan oleh orang
asing sendiri.

Sikap tidak menghargai nilai-nilai Islam.

Para belia yang dipengaruhi kebudayaan Barat tidak suka mengamalkan dasar
dasar Islam. Seorang cendekiawan terkenal, iaitu Taha Hussin telah meminta maaf
kerana tidak memulakan kuliahnya dengan ‘Bismillahi-r-Rahmani-r-Rahim’. Beliau
memberi alasan berikut: ‘Jika saya memulakan kuliah dengan kahmah Allah, para
hadirin akan ketawa kerana ia bertentangan dengan perkembangan moden sekarang.’
(Majallah Al-Hidayah.)
Golongan ini tidak menentang kemajuan Barat. Mereka ingin mencapai
kemajuan kebenaran tanpa mengenepikan agama (ad-Din). Walaupun keikhlasan
mereka terhadap Islam tidak dapat diragui, namun begitu mereka telah menjadi lalai
lantaran pengaruh Barat. Golongan ini memuji Islam. Mereka menggalakkan sejarah
dan adat resam Islam. Kumpulan sajak karya Muharram penuh dengan huraian
kegemilangan Islam pada masa lampau. Kasyif pula berani mengatakan bahawa
kemunduran Islam disebabkan orang-orang Islam telah menyimpang daripada agama
Islam. Di kalangan para penyajak ini, Syouqilah yang paling terkemuka. Orang-orang
terpelajar golongan ini bersetuju menghilangkan salah faham terhadap Islam yang ada
di hati orang ramai dan juga membina semula keyakinan mereka kepada Islam.
Lantaran itu mereka pun menjalankan usaha membanteras semua amalan bukan Islam
yang ada di kalangan orang-orang Islam Mesir. Muhammad Abduh, Abdullah an-
Nadim dan Abdur-Rahman al Kawakibi memainkan peranan utama dalam usaha
tersebut. Amalan-amalan bukan Islam yang ada pada waktu itu menggambarkan
kejahilan orang orang kafir Mekah di zamah Rasulullah. Keadaannya begitu genting
sekali schingga sukar bagi seseorang tokoh pembaharuan hendak membawa
perubahan kepada susunan masyarakat waktu itu.

Peribadi Syeikh Muhammad Abduh.

Syeikh Muhammad Abduh adalah salah seorang tokoh pembaharuan yang
terkemuka pada zamannya. Tujuan utamanya ialah hendak membawa keserasian
antara Islam dan Barat. Beliau adalah pengikut Jamaluddin Afghani. Usaha
Muhammad Abduh ini menggambarkan tindakan Jamaluddin Afghani. Kita boleh
bahagikan gerakan Syeikh Muhammad Abduh ini kepada dua bahagian: Bahagian,
pertama melibatkan zaman sebelum beliau berada dalam buangan. Bahagian kedua
pula inelibatkan zaman beliau kembali ke Mesir dari buangan di Paris.

Terdapat perbezaan besar antara dua bahagian ini. Dalam bahagian pertama,
beliau menumpukan seluruh perhatian kepada usaha menyatupadukan Dunia Islam.
Bahagian kedua pula berkaitan dengan usahanya hendak membawa keserasian antara
Islam dan Barat.

Dalam bahagian pertama, beliau berusaha sedaya upaya menentang segala
bentuk kemungkaran dan kebathilan seperti bidaah, salah faham terhadap Islam dan
takdir serta lain-lain lagi yang sedang melanda masyarakat Islam. Beliau cuba
menyedarkan masyarakat supaya merujuk kepada Al-Quran, As-Sunnah dan Sejarah
Islam. Beliau menerangkan bahawa Islam bukanlah satu agama adat resam tertentu
tetapi adalah satu sistem hidup yang lengkap.

Sekembalinya dari Paris, beliau memperkenalkan ilmu Sains Barat di
Universiti Al-Azhar. Di samping itu, beliau juga cuba merapatkan jurang yang ada
antara Islam dan tamadun serta kebudayaan Barat. Langkahnya itu sesuai dengan
waktunya kerana para ulamak Al-Azhar tidak mahu mempertingkatkan pembelajaran
mereka dengan Sains Moden. Hal ini patut mereka lakukan tanpa peringatan dari luar.
Dia menyuarakan pendapatnya ini di dalam ceramah-ceramah, perjumpaan
perjumpaan peribadi dan perbincangan-perbincangan dengan guru-guru, para
penuntut, ulamak dan lain-lain lagi. Dalam hal ini beliau menunjukkan sikap yang
terlalu bebas. Lantaran itu, beliau menjadi seorang ulamak dan pemimpin yang
menimbulkan banyak pertentangan (kontroversi). Golongan yang berfahaman bebas
(Liberal) merujuk kepadanya untuk mendapatkan pendapat.

Berakhirnya Daulah Othmaniah.

Perang Dunia Pertarna meninggalkan kesan yang sangat mendalam ke atas
kehidupan masyarakat dan politik Mesir. Berbagai pemikiran dan agama yang wujud
di Mesir telah menyebabkan susunan masyarakat Mesir bergolak. Perkara yang paling
membimbangkan ialah berkenaan sistem pemerintahan berkhalifah. Walaupun Mesir
ada banyak perbezaan, namun begitu ia masih patuh kepada sistem pemerintahan
berkhalifah. Pada 18hb Disember, 1914, Mesir berada di bawah perlindungan
Kerajaan British. Untuk memutuskan hubungan antara Mesir dengan Turki, Raja
Abbas telah digulingkan dan Amir Hussin bin Kamil telah dilantik menjadi Raja
Mesir dengan memakai gelaran Sultan. Jawatan Hakim Turki untuk Mesir telah
dimansuhkan. Walau bagaimana pun, orang-orang Islam Mesir tidak memutuskan
hubungan mereka dengan pemerintahan Khalifah Islam di Turki. Mereka juga terus
menyatakan tentangan mereka terhadap kuasa-kuasa asing yang memusuhi mereka.
Mereka enggan menerima Sultan Hussin sebagai raja mereka. Berikutan itu, dua
cubaan membunuh Sultan Hussin telah dilakukan. Para ulamak Al-Azhar telah
disenyapkan oleh Perdana Menteri. Dalam tahun 1918, banyak pertubuhan sulit telah
ditubuhkan untuk menghalau British dari Mesir. Orang kanan Mustafa Kamal, iaitu
Muhammad Farid telah menyokong Daulah Othmaniah walaupun beliau berada dalam
buangan. Pihak British telah menjadikan Mesir sebagai pusat kegiatan sulitnya yang
bertujuan untuk menghapuskan Daulah Othmaniah Turki. British juga mendapat
keuntungan wang yang banyak dengan menyeret Mesir ke dalam kancah peperangan.
Kedua perkara ini telah menimbulkan penentangan hebat daripada rakyat Mesir.
Namun begitu, ada juga sekumpulan rakyat Mesir yang menyokong kerajaan British.
Pada 15hb September 1915, Perdana Menteri Mesir menyampaikan satu syarahan.
Dalam syarahan itu, beliau menuduh pihak Jerman kejam dan pihak British pula
dianggapnya adil.

Sekumpulan cendekiawan Mesir menerbitkan satu surat menasihati rakyat
Mesir supaya mematuhi pihak yang berkuasa. Walaupun terdapat usaha-usaha ini,
negara Mesir pada umumnya menyebelahi Turki. Penyajak terkenal Muharram telah
manulis sajak mernuji Turki:

‘Orang-orang Turki adalah tentera Allah. Andainya kerajaan Turki tidak
gemilang di dunia, maka tiadalah lagi orang hendak melaungkan azan.’

Mesir berada di dalam keadaan berkemelut ini selama empat tahun. Akhirnya,
dalam tahun 1919 M., rakyat Mesir di bawah pimpinan Mustafa Kamal telah
memberontak menentang pihak British dan para penyokongnya. Tentera British pun
bertindak balas dengan kejam dan ganas. Rakyat Mesir berasa terkejut dan kecewa
apabila pasukan tentera Berikat memasuki dan menawan Turki. Setiap kanak-kanak
Mesir mengalunkan Qasidah Hafiz Ibrahim yang bermaksud seperti berikut:

‘Duhai Aya Sofia, detik berpisah sudah tiba. Tetapi kau harus kenangi hari
hari di mana orang-orang mulia bersolah di atas bumi mu.’ Kesedihan mereka terubat
apabila rakyat Turki di bawah pimpinan Mustafa Kamal Pasya telah melancarkan
perang kemerdekaan. Apabila Mustafa Karnal Pasya membebaskan beberapa
bahagian kawasan Anatolia daripada genggaman tentera Yunani (Greek), maka beliau
pun menjadi tumpuan citi-cita dan harapan mereka.

Setelah Mustafa Kamal membebaskan Aastana, rakyat Mesir menyambut
kejayaan itu dengan penuh gembira. Mustafa Kamal menggulingkan Sultan Abdul
Hamid dan meletakkan Wahiduddin sebagai ganti. Rakyat Mesir menyokong langkah
itu. Tidak lama kemudian, Mustafa Kamal mengisytiharkan bahawa negara (politik)
dan agama ialah dua perkara yang berasingan. Lantaran itu, beliau pun melucutkan
kuasa politik Sultan Wahiduddin. Sultan Wahiduddin pun menjadi Khalifah di segi
nama saja tanpa ada kuasa politik. Walaupun tindakan ini merbahaya, tetapi
sekumpulan rakyat Mesir menyokongnya. Perkara ini menjadi tajuk perbincangan
rakyat Mesir selama dua tahun berturut-turut. Mereka berbincang sama ada tindakan
Mustafa Kamal itu betul atau sebaliknya. Muhammad Syakir, seorang ulamak Mesir
turut memuji orang-orang Turki yang tabah itu. Tiba-tiba, rakyat Mesir mendapat tahu
bahawa Mustafa Kamal telah memansuhkan terus sistem pemerintahan Khalifah yang
memang telah pun kehilangan kuasa politik itu. Mereka sangat terkejut dan pilu sekali
mendengar berita itu.

Orang-orang lain yang mengaku khallfah.

Empat hari selepas sistem pernerintahan Khalifah dihapuskan, para ulamak
Al-Azhar telah mengisytiharkan tindakan Mustafa Kamal itu tidak sah. Mereka berasa
perlu mengadakan persidangan untuk menegakkan semula corak pemerintahan
Khalifah Islam. Sebaik saja para ulamak Al-Azhar membuat kenyataan tersebut,
pertikaian untuk memegang jawatan Khalifah pun kian hebat. Raja Afghanistan yang
bernama Amanullah Khan melahirkan keinginannya hendak menjadi Khalifah orang-
orang Islam. Syarif Hussin bin Ali pula menerima bai'ah (sumpah setia) dari rakyat
Palestin dan Jordan Timur. Raja Fuad dari Mesir adalah orang yang penting di dalam
usaha merebut jawatan Khalifah umat Islam.

Pihak British pula sedang berusaha habis-habisan menyekat sistem
pemerintahan Khalifah Islam ditegakkan semula. Sultan Wahiduddin Turki yang
digulingkan itu menghabiskan masanya dalam buangan di Pulau Malta. Beliau juga
mencadangkan dirinya sendiri sebagai Khalifah umat Islam. Alasan yang diberinya
ialah beliau bukan melarikan diri dari Turki tetapi hanya berpindah ke tempat yang
lebih selamat lantaran sikap para penyokong Mustafa Kamal yang menentang Islam
itu. Tambahnya lagi, beliau juga ingin mempertahankan Islam dan mendedahkan
rancangan jahat kumpulan Mustafa Kamal.

Terdapat tindakan dua penjuru. Di samping ada usaha untuk mengadakan
Persidangan Islam, terdapat pula perebutan jawatan Khalifah. Sebuah jawatankuasa
atas nama Persidangan Islam telah dibentuk dan sebuah majalah juga telah diterbitkan
atas narna tersebut. Sebuah makalah oleh Syed Rasyid Ridha telah diterbitkan di
dalam keluaran pertama makalah tersebut. Dalam makalahnya itu, Syed Rasyid Ridha
menyebut, ‘Ini merupakan persidangan pertama yang melibatkan para ulamak dari
semua negara Islam. Persidangan ini bertujuan menghidupkan semula asas negara
Islam dan ingin undang-undang Islam ditegakkan semula. Persidangan ini juga
bertujuan merangka dasar-dasar pendidikan yang boleh memberi panduan di segi
agama dan di samping itu berkemampuan menyelesaikan masalah-masalah duniawi.
Imam dan Khalifah umat Islam akan dipilih di dalam persidangan ini.’
Cawangan-cawangan jawatankuasa Persidangan tersebut ditubuhkan di
berbagai tempat di Mesir. Sekali lagi umat Islam menaruh harapan agar sistem
pemerintahan Khalifah ditegakkan semula. Namun begitu, persidangan ditangguhkan
beberapa kali kerana beberapa sebab. Sebab utama kegagalan ini ialah Sa’ad Zaghlol,
iaitu Perdana Menteri Mesir sendiri. Beliau adalah penentang persidangan Islam.
Sa’ad Zaghlol juga adalah scorang yang sangat berpengaruh dan beliau dengan senang
boleh menghasut rakyat Mesir supaya menentang Raja mercka. Di samping itu,
tersebar khabar angin mengatakan bahawa British sedang menyokong supaya Raja
Fuad Mesir menjadi Khalifah.

Bermulanya penentangan terhadap Raja Fuad bermula di Al-Azhar. Para
ulamak dan cendekiawan ini terbahagi kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama
terdiri daripada para ulamak rasmi yang diketuai oleh Naib Canselor Universiti Al-
Azhar. Kumpulan pertama ini menyebelahi Raja Fuad. Kumpulan ini menentang
pemilihan Raja Fuad sebagai Khalifah dan mereka juga tidak menerima corak
pemerintahan Khalifah. Menurut mereka, persidangan tersebut sepatutnya diadakan di
Mekah atau lain-lain negara yang bebas.

Selepas ditangguh beberapa kali, persidangan itu pun diadakan pada 13hb Mei
1926 M.. Hanya tiga puluh empat perwakilan sahaja yang hadir. Persidangan itu
menjadi tidak lebih dari perbualan rasmi sahaja. Persidangan itu mernbuat rumusan
bahawa satu persidangan jawatankuasa kerja akan diadakan di Mesir. Cawangan-
cawangan akan ditubuhkan di Negara-negara Islam yang lain. Persidangan tersebut
juga akan diadakan lagi jika perlu. Kegagalan persidangan Islam ini sangat
menyedihkan Mesir, seumpama sedihnya ia ketika pemerintahan Khalifah
dihapuskan.

Sikap Golongan Mulhid (Atheis).

Para penyokong kebudayaan Barat dan golongan Mulhid (Atheis) berasa
gembira dengan penghapusan pemerintahan Khalifah dan kegagalan persidangan
Islam. Orang-orang Islam Mesir telah putus harapan. Mereka mula dilanda
kemerosotan politik dan akhlak. Ketika ini, empat buah buku yang membincangkan
pemerintahan Khalifah dan politik Islam telah diterbitkan. Buku-buku ini telah
membuat rakyat Mesir terlibat di dalam perbincangan-perbincangan fahaman
(ideologi) selama bertahun-tahun. Dua daripada buku-buku tersebut memberi huraian
yang baik mengenai corak pemerintahan Khalifah Islam sedangkan buku yang dua
lagi itu menentang sistem pemerintahan tersebut. Buku-buku yang menyokong corak
pemerintahan berkhalifah ialah:

i) ‘Al-Khalifat Awil Imamah-el-Uzma’ (Pernerintahan berkhalifah atau
Pernimpinan yang Agung) oleh Almarhum Syed Rasyid Ridha.

ii) ‘An-Nakir ala Munkir-i-Ni’amati Min as-Din-e wal Khalifati Wal
Ummah’ (Kritik terhadap para penentang Din. Pemerintahan berkhalifah
dan Ummah) oleh bekas Syeikhul Islam Turki iaitu Mustafa Sabri.

Kedua buah buku tersebut memberi huraian ilmiah mengenai kepentingan dan
kelebihan undang-undang Islam dan corak pemerintahan berkhalifah. Mustafa Sabri
mengkaji segala pendapat Mustafa Kamal dengan terperinci. Hasil daripada kajiannya
itu, beliau telah membuktikan bahawa Mustafa Kamal telah menyebelahi Yahudi dan
Kristian dan menimpakan kerugian yang besar kepada Islam. Sebuah buku lain yang
berjudul ‘Pemerintahan berkhalifah dan kekuasaan sebuah negara’ telah diterbitkan
tidak lama kemudian. Pengarang buku tersebut ialah Abdul Ghani Baiq. Buku ini
dikarang di dalam bahasa Turki dan diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Pengarang
buku ini cuba membuktikan bahawa corak pemerintahan berkhalifah merupakan satu
persoalan politik yang boleh dipertikaikan, bahkan ianya tidak ada dalam Islam.

Sebuah lagi buku yang serupa berjudul ‘Al Islam wa Usuulul Hukm’. Buku ini
meninggalkan kesan yang hebat kepada para pendidik dan ahli fikir Mesir. Buku ini
cuba menunjukkan bahawa tidak ada bukti di dalam Al-Quran atau As-Sunnah yang
menyuruh umat Islam mengamalkan corak pemerintahan berkhalifah. Buku ini juga
menganggap pendapat para ulamak Fiqh yang menyokong corak pemerintahan
berkhalifah berdasarkan nas Al-Quran dan As-Sunnah itu sebagai tidak berasas.
Menurut buku ini, Rasulullah (s.a.w.) melaksanakan tugas kerasulan dan baginda
tidak memerintah seperti seorang raja atau ketua negara. Buku ini menolak semua
undang-undang Islam sama ada yang berkaitan dengan jenayah mahu pun yang
menyentuh hal ehwal orang awam (munakahat, muamalat). Ringkasnya, buku ini
memutarbelitkan kenyataan sejarah Islam dan memupuk pendapat pendapat yang
bertentangan dengan Islam. la memainkan peranan penting dalam menyesatkan orang
ramai.

Golongan mulhid (atheis) Turki menyemai fahaman sekular di kalangan rakyat
melalui undang-undang dan paksaan tetapi di Mesir, fahaman tersebut diterima
dengan rela hati oleh rakyat. Orang-orang Turki mengambil ‘serigala putih’ sebagai
lambang fahaman atau pegangan mereka. Rakyat Mesir pula mengambil ‘Abul Haul’
sebagai lambang. Lambang-lambang ini dicetak di atas wang-wang kertas dan stem-
stem pos. Di Mesir mahkamah-mahkamah Syariah dan hijab wanita (purdah)
dihapuskan. Percampuran lelaki dan wanita telah digalakkan. Berbagai gerakan
menentang Islam telah wujud. Satu gerakan yang berusaha untuk menukar tulisan
Arab kepada tulisan Rumi dan menggantikan bahasa Arab asli dengan bahasa Arab
pasar telah dilancarkan.

Laungan Fahaman Kebangsaan Arab.

Fahaman Kebangsaan Arab tidak mendapat tempat ketika usaha Persidangan
Islam sedang ketara di Mesir iaitu sebelum meletusnya Perang Dunia Pertama.
Apabila corak pemerintahan berkhalifah dihapuskan, usaha Persidangan Islam telah
bertukar menjadi usaha menegakkan fahaman kebangsaan Arab. Gerakan ini menjadi
terkenal dalam masa yang singkat sahaja. Setengah orang menganggap fahaman
kebangsaan Arab sebagai sumber perpaduan dan tidak terfikir oleh mereka bahawa
ianya berbeza daripada risalah Islam. Kristian Lubnan memaparkannya sebagai satu
falsafah dan mereka ini disertai oleh golongan Mulhid (Atheis) dalam Hizbul Ummah
telah bersatu tetapi penyatuan mereka ini hanya sementara sahaja.

Anasir-anasir jahat menyangka mereka menegakkan fahaman Kebangsaan
Mesir melalui penyatuan usaha kedua kumpulan tadi. Mereka memupuk pertalian erat
antara fahaman kebangsaan dengan tamadun dan kebudayaan Firaun. Firaun dan
perkara-perkara yang berkaitan dengannya menjadi tajuk perbualan yang hangat
ketika itu. Patung patung Firaun dapat dilihat di bangunan bangunan, di stem, duit
duit syiling, alat-alat tulis dan lain-lain lagi. Justeru itu, fahaman Kebangsaan Mesir
dan fahaman Kebangsaan Firaun berjalan seiring.

Pertikaian antara yang lama dan yang moden.

Nilai-nilai lama adalah segala yang berkait rapat dengan cara hidup Islam.
Nilai-nilai moden pula berkait rapat dengan segala nilai-nilai yang dibawa masuk ke
Mesir dari Eropah. Pertikaian ini telah bermula semenjak zaman Muhammad Ali
Pasya. Pertikaian ini menjadi lebih hebat apabila ada perwakilan dari Mesir yang
melawat Eropah untuk mengkaji corak pendidikan di sana. Di samping itu, ada pakar-
pakar asing yang melawat Mesir untuk membantu di bidang tadi.

Perkara ini kian meruncing ketika Ismail Pasya berkuasa. Ismail Pasya ingin
Mesir menjadi sebahagian dari Eropah. Justeru itu, beliau membuka pintu Mesir
seluas-luasnya untuk menerima segala perkara yang datang dari Eropah. Syeikh
Muhammad Abduh dan Abdullah an-Nadim telah berusaha menyekat perkembangan
ini ketika mereka hidup. Selepas Perang Dunia Pertama, pertikaian ini bertukar
menjadi pertelegahan fahaman (fikiran).

Perjuangan fahaman Barat yang paling gigih ialah Salam Moosa. Dia menulis
sebuah buku berjudul, ‘Hari ini dan Esok’. Dalam bukunya itu, dia mengecam Islam
dan nilai-nilai Islam. Buku ini diterbitkan dalam tahun 1927 M. Dalam buku tersebut,
beliau menulis, ‘Kita mesti putuskan hubungan kita dengan Asia dan bersatu dengan
Eropah. Ini adalah pendapat saya. Saya akan terus berusaha secara rahsia dan terbuka
untuk memupuk pendapat ini. Saya kufur terhadap Timur dan berimankan Barat.’
Berdasarkan pendapat ini, beliau telah menjalankan usaha menghapuskan segala nilai-
nilai Islam dan Timur. Beliau mempersendakan Islam dan umat Islam secara terbuka.

Dalam tahun 1938 M., sebuah lagi buku yang berjudul, ‘Masa depan
pendidikan di Mesir’ telah diterbitkan. Buku ini ialah hasil karya Taha Hussin. Dalam
buku ini, Taha Hussin membayangkan rancangan pendidikan Mesir pada masa depan.
Buku ini lebih membahayakan daripada buku Salamah Moosa kerana Salamah Moosa
adalah seorang penulis biasa sahaja sedangkan Taha Hussin.memegang jawatan-
jawatan penting. Bahkan kedudukannya itu memberinya kemampuan untuk
melaksanakan rancangan pendidikannya diseluruh negara. Jawatan-jawatan yang
dipegangnya ialah Pengetua Maktab Sastera Kaherah, Ketua Pengarah Kementerian
Pelajaran, Setiausaha Teknik Kementerian Pelajaran dan Canselor Universiti
Iskandariah. Ramai para penuntut dan pengikutnya terpengaruh dengan falsafahnya
itu.

Taha Hussin menekankan tiga perkara penting di dalam bukunya itu:

i) Mesir patut dibaratkan dan diputuskan dari Islam;
ii) Fahaman Kebangsaan patut diperluaskan dan kerajaan sekular di
tegakkan;
iii) Bahasa Arab sebagai Al-Quran patut digantikan dengan bahasa
Arab sebagai bahasa metafizik.
Sebuah buku Taha Hussin yang lain berjudul ‘Fi-Sy’erel Jahil’. Buku ini
menyerang nilai-nilai lama dalam kesusasteraan. Dalam buku ini, Taha Hussin cuba
menggoncangkan keyakinan orang terhadap Al-Quran dan As-Sunnah. Almarhum
Mustafa Sadiq-urRafi’ah telah bertindak balas dengan menulis dua buah buku
menentang pendapat Taha Hussin yang palsu dan tidak berasas itu. Kedua buku itu
berjudul ‘Al Markah Bainul Qadeem wa Jadid’ dan ‘Tahti Raitil Quran’. Gerakan
yang berlawanan dengan Islam ini bergiat di empat sempadan, iaitu:

i) Wanita;
ii) Pakalan;
iii) Pendidikan;
iv) Bahasa dan kesusasteraan.

Usaha ini mencetuskan pertikaian di dalam segala bidang. Kejayaan yang luar
biasa telah dicapai di dalam bidang yang menyentuh kaum wanita. Qasim Amin telah
mempelopori kebebasan wanita dan kini kebebasan itu telah membawa kepada
pembogelan (pendedahan aurat). Kaum wanita memakai yang separuh bogel. Kaum
wanita juga terlibat dalam politik dan pemimpin mereka ialah puan Safiah Zaghlol
dan Huda Syarawi. Huda Syarawi mengasaskan satu pertubuhan yang
memperjuangkan kebebasan wanita. Beliau inengadakan perjumpaan-perjumpaan dan
mengeluarkan kenyataan di dalam akhbar serta menghasut kaum wanita supaya berani
rnembebaskan diri mereka dari kongkongan rumahtangga. Begitu hebat sekah
perubahan yang dibawanya sehingga setiap lelaki siuman berasa terpegun. Inilah latar
belakang politik dan masyarakat Mesir ketika Imam Hasan Al-Banna dilahirkan,
dibesarkan dan dididik. Beliaulah yang akhirnya melancarkan satu gerakan Islam
yang hebat yang terkenal dengan nama Al-Ikhwan Muslimin.

Latarbelakang Keluarga Imam Hasan Al-Banna.

Datuk Imam Hasan Al-Banna bernama Syeikh Abdur-Rahman Al-Banna.
Beliau tinggal di sebuah kampung bernama Syamsyirah. Dua orang anak lelakinya
bernama Ahmad dan Muhammad. Ahmad Al-Banna menuntut di Universiti Al-Azhar
dan Muhammad Al-Banna pula terlibat dalam bidang pertanian. Selepas beberapa
tahun, Syeikh Abdur-Rahman pun meninggal dunia. Satu perselisihan faham telah
berlaku antara kedua orang anaknya itu mengenai pembahagian harta pusaka.
Muhammad ingin memiliki bahagian tanah pusaka yang lebih luas kerana dia telah
bersusah payah menjaga tanah pertanian bapa mereka. Perselisihan ini boleh
membawa kepada pertengkaran tetapi Ahmad Al-Banna menyelesaikannya dengan
menyerahkan kesemua bahagiannya kepada Muhammad dan terus berpindah ke
Mahmoodiah untuk menetap di sana.

Ahmad bin Abdur-Rahman Al-Banna adalah bapa Imam Hasan Al-Banna, Di
Mahmoodiah, Ahmad Al-Banna memulakan kerjanya sebagai tukang membaiki jam.
Beliau berkelulusan dari Universiti Al-Azhar. Separuh hari dihabiskannya untuk
mencari rezeki dan masanya yang lain digunakan untuk mengkaji dan belajar Al-
Quran dan As-Sunnah. Di samping itu, Ahmad Al-Banna juga mempunyai sebuah
perpustakaan yang mengandungi berbagai buku berharga mengenai Islam dan
Sunnah.
Apabila penduduk kampung tersebut membina sebuah masjid mereka sendiri,
mereka telah menjemput Ahmad Al-Banna menjadi imam solat Jumaat yang pertama
di situ. Kepetahannya bercakap dan khutbahnya yang ilmiah itu telah menarik hati
orang ramai. Beliau pun dilantik menjadi Imam dan Khatib tetap masjid tersebut atas
permintaan ramai. Ahmad Al-Banna menerima tugas tersebut kerana mencari
keredhaan Allah dan bukan kerana inginkan keuntungan kebendaan.. Dia meneruskan
kerjanya sebagai tukang membaiki jam untuk menyara hidupnya dan masa lapangnya
digunakan dalam mengkaji hadis.

Ahmad bin Abdur Rahman Al-Banna menyusun banyak buku mengenai hadis.
Beliau menyusun semula Musnad Ahmad bin Hanbal menurut bab-bab di segi ilmu
Fiqh. Kitab ini dinamakannya ‘Al-Fathur-Rabbani Fi Tartib Musnad-ul Imam Ahmad
bin Asy-Syebani’. Kemudian beliau menulis pula huraian terperinci mengenai kitab
tersebut dan menamakannya ‘Bulugh-ul-Amani Min Asrarul Fath-ur-Rabbani’. Beliau
juga menulis huraian mengenai kitab Abu Dawud dan menamakannya ‘Minhatul
Mabud’. Di samping itu, beliau telah menyunting Musnad dan Sunnan Imam Syafi’e
dan menulis huraian mengenainya. Karyanya dinamakannya ‘Badayi’-al Musnad Fi
Jama Wa Tartib Musnad-as-Syafi’e wal Sunnan’. Akhirnya beliau menyusun sebuah
buku yang menyentuh Masanid keempat Imam tadi. Ahmad Al-Banna adalah seorang
ulama yang cerdik. Kajiannya terhadap Islam telah menunjukkan kecekapannya itu.
Beliau telah melakukan kerja akademik secara bersendirian saja.

Syeikh Ahmad bin Abdur-Rahman adalah seorang manusia alim yang hebat.
Dia wara’, berakhlak mulia dan bertaqwa. Isterinya juga berperibadi mulia serta wara'.
Isterinya berasal dari Bani Abu Qurah. Dengan isteri pertamanya ini, Ahmad Al-
Banna memperolehi tujuh orang anak iaitu lima lelaki dan 2 perempuan. Anak
anaknya itu bernama Hasan Al-Banna (yang sulung), Abdur-Rahman Al-Banna,
Fatimah Al-Banna, Muhammad Al-Banna, Abdul Basit Al-Banna, Jamal Al-Banna
dan Fauziah Al-Banna. Syeikh Ahmad Al-Banna mempunyai seorang lagi isteri.
Dengan isteri kedua ini, dia memperolehi seorang anak perempuan yang bernama
Faridah Al-Banna.

Kelahiran dan Pendidikan Imam Hasan Al Banna.

Imam Hasan Al-Banna adalah anak sulung di dalam keluarganya. Beliau
dilahirkan di Mahmoodiah pada bulan Oktober, 1906 M. Takdir Allah telah
menentukan tarikh kelahirannya itu supaya dapat mengisi kekosongan akibat
kematian pemimpin Muslim Mesir yang berwibawa dan tercinta iaitu Mustafa Kamal.

Mahmoodiah bersuasana kedesaan dan merupakan sebuah perkampungan
petani. Para penduduknya menjalani kehidupan corak lama (tradisional). Keluarga
Imam Hasan Al-Banna sangat 'alim dalam ilmu Islam dan Sejarah Islam. Keluarganya
juga mengamalkan cara hidup Islam.

Imam Hasan Al-Banna mendapat pendidikan awal daripada bapanya sendiri.
Dalam usahanya menghafal Al-Quran, bapanya telah memberi banyak bantuan.
Bapanya juga memberi galakan kepadanya untuk mempelajari ilmu Islam. Tidak lama
kemudian, beliau dimasukkan ke sebuah sekolah bernama Madrasah Ar-Rasyad As-
Diniyyah. Di sekolah ini beliau berguru dengan seorang ulamak terpelajar yang
bernama Muhammad Zahran.
Apabila pengurusan sekolah tersebut bertukar tangan dan pengasasnya iaitu
Syeikh Muhammad Zahran membuat kerja lain, maka Imam Hasan Al-Banna pun
berpindah ke sekolah lain yang bernama Madrasah A’adadiyah.

Tahap pengajian sekolah ini adalah lebih tinggi daripada sekolah rendah.
Kerajaan Mesir menghapuskan sistem pengajian sekolah A'adadiyah dan
menyerahkannya kepada Kementerian Pelajaran. Kini cuma ada dua pilihan saja bagi
Hasan Al-Banna. Salah satu daripada pilihan itu ialah memasuki Maahad-i-Dini; iaitu
sebuah pusat.pengajian yang berhubung terus dengan Universiti Al-Azhar. Langkah
ini boleh menjadikannya salah seorang ulamak Al-Azhar. Pilihan yang satu lagi ialah
memasuki Pusat Latihan Guru Damanhur untuk mendapat Ijazah Perguruan. Hasan
Al-Banna memilih memasuki Pusat Latihan Guru Damanhur. Selepas itu tiga tahun
berkursus di situ, beliau mendapat pangkat pertama di dalam peperiksaan. Selesai
sahaja kursus perguruan tersebut, beliau telah ditawarkan jawatan guru oleh Pejabat
Pelajaran Daerah tetapi beliau memilih untuk menyambung pengajiannya ke peringkat
yang lebih tinggi iaitu ke Universiti Kaherah (Darul Ulum). Ketika itu beliau berusia
16 tahun. Mengikut peraturan, beliau tidak layak memasuki Universiti itu (yakni tidak
layak dari segi umur) tetapi peraturan itu dilonggarkan kerana bakat dan keilmuannya
yang luar biasa itu. Waktu itu, Darul Ulum terkenal dengan gelaran 'Al-Azhar kecil'.
Di sini kursus di beri dengan cara atau kaedah moden. Diantara kursus-kursus yang
disediakan ialah Perguruan, Saikologi, Falsafah, Politik,Ilmu Kemasyarakatan,
Matematik dan Ilmu Bahasa. Sebaik sahaja diterima masuk, Imam Hasan Al-Banna
dan keluarganya pun berpindah ke Kaherah.

Pada bulan Julai, 1927 M., Imam Hasan Al-Banna lulus peperiksaan
diplomanya dari Darul Ulum (kini terkenal dengan Universiti Kaherah) dengan
mendapat pangkat pertama. Hasan Al-Banna membahagikan masanya itu ditumpukan
kepada pengajiannya dan sebahagian lagi dihabiskan untuk dakwah Islamiah dan
membantu bapanya membaiki jam. Setelah beliau menamatkan pengajiannya, beliau
terpaksa pula membuat pilihan sama ada beliau patut mengambil biasiswa luar negeri
dan meneruskan pengajiannya ke peringkat yang lebih tinggi ataupun bekerja dengan
Jabatan Pelajaran sebagai seorang guru. Jika beliau bekerja dengan Jabatan Pelajaran,
beliau akan mengajar kanak-kanak pada siang hari dan masa lapangnya pula akan
dihabiskan untuk.mengajar ibu bapa mereka. Kemudian, Darul Ulum mengumumkan
bahawa Biasiswa luar negeri tidak akan ditawarkan kepada mana-mana pelajar kerana
negara Mesir sedang mengalami kekurangan guru waktu itu. Selepas pengumuman
tersebut, beliau tidak ada pilihan lain kecuali menjadi guru. Apabila beliau mula
bertugas sebagai guru di sekolah kerajaan, umurnya baru menjangkau dua puluh satu
tahun. Beliau tinggal di Ismailiah schingga tahun 1933 M.

Tugas Hasan Al-Banna Sebagal Seorang Guru dan Peristiwa Penubuhan Al-
Ikhwanul Muslimin.

Imam Hasan Al-Banna tiba di Ismailiah pada tahun 1927 untuk memulakan
tugasnya sebagai seorang guru. Beliau menggunakan masa lapangnya untuk mengkaji
dengan teliti corak hidup masyarakat Ismailiah agar usaha dakwahnya dapat
dilancarkan dengan lebih berkesan. Imam Hasan Al-Banna berusaha untuk menjadi
seorang guru yang baik dan juga seorang pendakwah yang berjaya. Beliau memulakan
usaha dakwahnya di kedai-kedai makan dan kedai-kedai kopi dan bukannya di masjid.
Dalam masa yang singkat sahaja, ramai telah menjadi pengikutnya.

Dalam bulan Mac, 1928 M., enam orang penting telah berkumpul di rumah
Imam Hasan Al-Banna. Mereka telah bersumpah untuk hidup dan mati kerana
memperjuangkan Islam. Perjuangan mengejut ini telah menghasilkan satu pertubuhan
yang terkenal dengan nama ‘Al-Ikhwan Muslimin’. Batu asas pusat gerakan dan
masjid Ikhwan Muslimin telah diletakkan di Ismailiah pada tahun 1929 M. Selepas
itu, cawangannya dibuka di kawasan Suez dan Iskandariah. Semenjak itu, Ikhwanul
Muslimin pun berkembang dengan pesat menuju ke matlamatnya.

Pada bulan Oktober, 1933 M. Imam Hasan Al-Banna telah ditukarkan ke
Kaherah. Tempoh enam tahun yang dihabiskan di Ismailiah merupakan titik
permulaan keberkesanan gerakan Ikhwanul Muslimin pada masa depan. Ketika itu,
ada satu pertubuhan dakwah di Kaherah yang terkenal dengan nama ‘Jami’atu-
Tahzib-al-Islami’. Pertubuhan ini terdiri daripada belia-belia yang ikhlas terhadap
Islam. Para belia ini sangat tertarik dengan kegigihan Ikhwan memperjuangkan Islam
sehingga akhirnya mereka turut menjadi ahli Ikhwan agar mereka juga melibatkan diri
dalam kegiatannya. Berikutan itu, pertubuhan Jami’atu-Tahzib-al-Islami dan kesemua
cawangan-cawangannya telah diserapkan ke dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin.
Apabila Imam Hasan Al-Banna melawat Kaherah dalam tahun 1933 M., beliau dapati
usaha Ikhwanul Muslimin di situ telah mencapai kemajuan yang pesat. Lantaran itu,
beliau terpaksa meninggalkan jawatan gurunya dan memberi penumpuan sepenuh
masa kepada Gerakan Ikhwanul Muslimin.

Perkabwinan Hasan Al Banna dan Anak-anaknya.

Hasan Al-Banna sangat disayangi oleh para penduduk Ismailiah.
Kehadirannya itu telah menyirami hati mereka dengan kesedaran rohani. Haji Hussin
as-Soli adalah seorang yang berperibadi mulia dan beliau sangat tertarik dengan
peribadi Hasan Al-Banna serta kegiatannya. Hubungan antara Haji Hussin as-Soli dan
Hasan Al-Banna begitu rapat dan kukuh sekali. Haji Hussin membantu Hasan Al-
Banna dengan berbagai cara. Anak-anak lelakinya menjadi pengikut Hasan Al-Banna.
Hubungan ini menjadi semakin kuat dari sehari ke sehari sehingga akhirnya Haji
Hussin as-Soli mengambil Hasan Al-Banna sebagai menantunya. Latifah, anak
perempuan Haji Hussin as-Soli, menjadi isteri Imam Hasan Al-Banna. Latifah juga
seorang wanita yang berakhlak mulia dan bertakwa. Perkahwinan ini bertepatan
dengan ayat Al-Quran yang bermaksud:

... dan wanita wanita yang baik adalah untuk laki laki yang baik dan laki laki
yang baik adalah untuk wanita wanita yang baik (pula).
(Surah An-Nur, ayat 26.)

Latifah sangat setia kepada suaminya dalam berbagai keadaan. Perkongsian
hidup mereka telah menghasilkan enam orang anak iaitu lima orang perempuan dan
seorang lelaki. Kelima orang anak perempuan mereka bernama Sana’a, Wafaa,
Raja’a, Hajir dan Istisy’had. Anak perempuan yang bongsu itu dinamakan Istisy’had
oleh Latifah kerana beliau dilahirkan dihari Imam Hasan Al-Banna mati syahid.
Nama anak lelakinya ialah Ahmad Saiful Islam. Beliau juga tabah dan
berwibawa seperti bapanya. Ahmad Saiful Islam berkelulusan di bidang ilmu
perubatan dari sebuah Kolej Perubatan. Beliau ditahan daripada memegang apa-apa
jawatan dan dihukum penjara selama dua puluh lima tahun ketika pemerintahan Jamal
Abdul Nasir. Ada pepatah Arab yang bermaksud: ‘Anak seekor singa adalah singa
juga’. Ahmad Saiful Islam memiliki segala sifat bapanya.

Hasil Tulisan Imam Hasan Al-Banna.

Imam Hasan Al-Banna adalah seorang pendakwah Islam dan juga tokoh
pembaharuan. Beliau tidak menurut cara-cara Syed Rasyid Ridha. Hasan Al-Banna
himpunkan sekumpulan orang-orang Islam yang berwibawa serta mempunyai
kesanggupan untuk hidup dan mati dalam memperjuangkan Islam. Bellau ingin
menegakkan cara hidup Islam di Mesir. Lantaran itu, beliau menumpukan lebih
banyak masanya di sudut amali gerakannya, iaitu memberi latihan akhlak dan rohani
kepada para anggota Ikhwan. Pernah beliau ditanya, ‘Mengapakah awak tidak
mengarang buku?’ Imam Hasan Al-Banna menjawab, ‘Saya ‘menulis’ manusia.’ Ini
bermakna beliau melatih manusia dari segi akhlak dan ilmu untuk perjuangan Islam.
Walau bagaimanapun beliau ada menulis beberapa buah buku berikut:

I ‘Muzakirat ad-Da’awah wa-Dai’yiah’ (Catatan Dakwah dan
Pendakwah).

Inilah hasil karyanya yang terulung. Buku ini terbahagi kepada dua bahagian.
Bahagian pertama menyentuh kehidupan peribadinya dan bahagian kedua pula ialah
mengenai kegiatan Ikhwanul Muslimin.

II ‘Risaail-Al-Imamu-Syahid.’

Buku ini ialah himpunan beberapa makalah yang disusunnya pada waktu
waktu tertentu sepanjang hayatnya. Buku ini terbahagi kepada tajuk-tajuk yang
berikut:

1) 'Risalatu Ta'alim.'

Buku kecil ini mengandungi arahan-arahan yang diberinya kepada orang-
orang yang memasuki gerakan Ikhwanul Muslimin. Ia ditunjukkan kepada para ahli
Ikhwanul yang telah berbai’ah. Dalam buku kecil ini, dia menjelaskan sepuluh dasar
bai’ah:
Seterusnya Imam Hasan Al-Banna menerangkan segala kewajipan ahli-ahli
Ikhwan di dalam semua bidang kehidupan selepas sahaja melakukan bai’ah. Beliau
juga menetaplcan peraturan-peraturan yang perlu di ikuti dan yang patut ditinggalkan.

2) ‘Risalah Jihad’

Makalah ini menerangkan kewajipan, kepentingan dan kelebihan Jihad. Imam
Hasan Al-Banna menulis makalah ini ketika para sukarelawan ‘Ikhwanul Muslimin’
melancarkan Jihad terhadap Yahudi Palestin. Manakala ini merupakan panduan untuk
para mujahidin Islam.
3) ‘Da’watuna Fi Taauri Jadid’:

Makalah ini bermaksud ‘Dakwah kami di tahap baru’. Makalah ini ditulis
ketika gerakan Ikhwanul Muslimin sedang pesat berkembang dan ramai para belia
sedang menganggotainya. Para penentang juga menyatakan keraguan mereka
terhadapnya. Imam Hasan Al-Banna juga menjelaskan, setiap kecaman yang
ditunjukkan kepada Ikhwan oleh para penentangnya. Beliau menerangkan bahawa
gerakan Ikhwan ini tidak terhad kepada mana-mana kumpulan tertentu tetapi ia
sebenarnya adalah bercorak sejagat dan merangkumi seluruh umat manusia. Beliau
juga menerangkan bahawa gerakan Ikhwan berdasarkan Iman dan akal.

Makalah ini juga menerangkan pendapat Ikhwan mengenai fahaman
kebangsaan Mesir, fahaman kebangsaan Arab, fahaman Orientalisme (Ketimuran) dan
fahaman Universalisme (kesejagatan) yang sedang melanda Mesir. Berhubung dengan
perkara ini, Ikhwan berpendapat seperti berikut:

‘Kami ingin menegakkan sebuah negara Islam di Mesir. Negara Islam ini akan
mengamalkan dasar-dasar Islam; menyatukan orang-orang Arab dan memelihara
kebajikan mereka dan menyelamatkan umat Islam di seluruh dunia daripada
penindasan dan kekejaman. Di samping itu, negara Islam ini akan menyebarkan Islam
dan menguatkuasakan undang-undang Allah.’

Di akhir makalah ini, Hasan Al-Banna menyatakan hasratnya hendak
membina sebuah masyarakat yang terdiri daripada orang-orang perseorangan dan
keluarga keluarga yang berpegang teguh kepada Islam.

4) ‘Ar-Risail Ats-Tsalaasah’:

Karya Hasan Al-Banna yang ini pula terdiri daripada tiga makalah. Tajuk
makalah yang pertama ialah ‘Apakah tugas kita?’. Tajuk makalah yang kedua ialah
‘Ke arah mana kita menyeru manusia?’. Tajuk makalah yang ketiga pula ialah
‘Risalah Cahaya’. Sebenarnya makalah yang ketiga itu ialah surat Hasan Al-Banna
kepada Raja Mesir Shah Faruq, Perdana Menteri Mesir Nihas Pasya dan para
pemimpin Negara-negara Muslim yang lain. Surat tersebut ditulis dalam tahun 1936.

Surat ini menerangkan dengan panjang dasar-dasar Islam, kebudayaan dan
tamadun Islam. Beliau menyatakan kesalnya kerana orang-orang Islam telah
mengamalkan cara hidup Barat sedangkan mereka mempunyai dasar fahaman
(ideologi) mereka sendiri yang lebih hebat. Beliau juga membuat perbandingan antara
cara hidup Islam dengan cara hidup Barat. Sebagai kesimpulan, beliau menegaskan
bahawa hanya Islam sahajalah yang merupakan penyelesaian kepada segala masalah
dan ia juga boleh menjamin kemajuan dan kebahagian kepada sesebuah negara. Akhir
sekali beliau memberi lima puluh cadangan. Sepuluh cadangan berkaitan dengan
politik, perundangan dan pentadbiran. Tiga puluh cadangan menyentuh dasar-dasar
kemasyarakatan dan pendidikan. Sepuluh cadangan yang terakhir itu berhubung
dengan masalah ekonomi.

5) ‘Perbandingan di antara yang dahulu dan sekarang'.
Makalah ini ialah yang pertama sekali ditulis oleh Imam Hasan Al-Banna.
Ianya ditulis sejurus sebelum meletusnya Perang Dunia Pertama. Dalam makalah ini,
beliau menerangkan dasar-dasar Islam dan ciri ciri pembaharuan ummah. Pada
peringkat awal, beliau membincangkan negara Islam pertama yang berlandaskan Al-
Quran di bawah pimpinan baginda Rasulullah (s.a.w.) sendiri. Berikutnya, beliau
menyentuh sebab-sebab kejatuhan umat Islam. Akhirnya, beliau mengatakan bahawa
Ikhwanul Muslimin mengajak manusia kepada kesejahteraan yang berkekalan.

6) 'Risalatul Mu’tamarul Khamis’.

Makalah ini merupakan syarahan Hasan Al-Banna di dalam Muktamar Kelima
Ikhwanul Muslimin. Dalam syarahannya ini beliau menilai kembali pencapaian
Ikhwanul Muslimin sepanjang sepuluh tahun yang lepas. Tiga perkara telah
dibincangkan:

i) Matlamat Ikhwanul Muglimin dan corak (uslub) dakwahnya;
ii) Dasar dasar dan cara-cara Ikhwanul Muslimin;
iii) Sikap dan dasar Ikhwanul Muslimin terhadap berbagai pertubuhan
dan dasar-dasar fahaman lain di Mesir.

7) ‘Ikhwanul Muslimin di bawah panji-panji Al-Quran’.

Makalah ini merupakan syarahan Imam Hasan Al-Banna pada 4hb April, 1939
M., di perhimpunan agung Ikhwanul Muslimin yang diadakan di ibu pejabat Ikhwan
di Kaherah. Dalam syarahan ini, matlamat dan tujuan Ikhwan telah dijelaskan. Beliau
juga membincangkan tugas serta kewajipan para belia. Makalah ini juga
mengemukakan saranan supaya dilakukan pemberontakan terhadap kuasa-kuasa
penjajah yang sedang menghancurkan masyarakat Mesir.

8) ‘Persoalan persoalan negara dari segi kaca mata Islam’.

Imam Hasan Al-Banna manulis makalah ini selepas tertubuhnya negara
Pakistan. Beliau membincangkan masalah masalah politik negara Mesir dan negara-
negara Islam yang lain. Turut dibincangkan ialah negara baru Pakistan yang sedang
diancam oteh India dengan bantuan pihak Kornunis. Beliau membahagikan masalah
yang dihadapi oleh negara Mesir kepada dua bahagian. Di samping itu, beliau juga
membentangkan cara-cara untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dalam bahagian
pertama, beliau membincangkan segala keburukan yang ada corak kerajaan waktu itu
dan kemudian beliau Memberi penyelesaian kepada masalah tersebut menurut dasar
dasar Islam. Dalam bahagian kedua, dasar ekonomi diperbincangkan. Seterusnya,
beliau menghuraikan sistern ekonomi Islam dan penyelesaian kepada masalah
ekonomi Barat.

III Syarahan syarahan Imam Hasan AI Banna.

Buku ini mengandungi syarahan syarahan dan kuliah-kuliah Hasan Al-Banna.
Ia merupakan satu khazanah ilmu.

IV Maqalat Hasan Al-Banna.
Buku ini ialah himpunan nasihat nasihat dan arahan arahan Imam Hasan Al-
Banna kepada sahabat-sahabat dan para anggota Ikhwanul Muslimin

V Al-Ma’thurat.

Buku ini ialah himpunan do’a-do’a dan zikir yang disusun oleh Imam Hasan
Al-Banna sendiri. la dibaca beramai-ramai oleh para anggota Ikhwan sebelum solat
Maghrib. Ia merupakan pembaharuan ikrar mereka kepada Allah dalam.menjalankan
dakwah Islamiah.

Syahidnya Imam Hasan Al-Banna.

Imam Hasan Al-Banna menjalani kehidupan yang penuh cabaran semenjak
kecil sehinggalah beliau menemui ajainya. Beliau tiada mempunyai rehat langsung.
Keseluruhan hidupnya ditumpukan kepada perjuangan Islam dan kebajikan orang-
orang Islam. Beliau khusyu’ beribadat kepada Allah dan selalu mengkaji Al-Quran
serta Hadith. Tokoh Islam yang hebat ini mati syahid ditembak pada 12hb Februari,
1949 di Kaherah. Umurnya ketika itu ialah 43 tahun.

Dalam umurnya yang begitu singkat, Imam Hasan Al-Banna telah
melancarkan satu gerakan Islam yang benar yang mempengaruhi seluruh Dunia Islam.
Gerakan ini membawa perubahan hebat kepada Dunia Arab. Ia telah menegakkan
semula kebenaran dan kekuatan Islam. Hasan Al-Banna adalah seorang yang
berwibawa dan berhati tabah. Beliau memiliki peribadi Muslim sejati. Setiap
tindakannya melambangkan eiri-ciri hidup Islam. Syeikh Muhammad Al-Ghazali,
seorang ulamak besar Mesir, telah memuji Hasan Al-Banna dengan berkata demikian:

‘Peluru telah menembusi jasad Hasan Al-Banna yang kurus dan lemah kerana
banyak bersolah dan berzikir kepada Allah. Jasadnya itu juga penuh dengan debu
lantaran pengembaraannya di jalan Allah. Dahinya melambangkan kebiasaannya
dalam memberi pengorbanan-pengorbanan yang besar. Rasulullah (s.a.w.) telah
bersabda yang bermaksud;

“Apabila seorang Mukrnin meninggal dunia, dia dibebaskan dari dunia dan
dipindahkan ke dunia lain yang penuh nikmat dan kegembiraan.”

Peranan keluarga Hasan Al-Banna dalam membina ketokohannya.

Seseorang yang dipilih Allah untuk menegakkan agama (ad-Din)-Nya akan
diberi-Nya nilai-nilai peribadi yang melayakkan orang itu melaksanakan tugas berat
tadi. Nilai-nilai peribadi itu akan dipupuk semenjak peringkat kanak-kanak lagi. Di
antara contoh terbaik di zaman kebelakangan ini ialah As-Syahid Imam Hasan Al-
Banna. Semenjak beliau kanak-kanak lagi, beliau sudah memiliki peribadi yang mulia
dan wara’. Nilai peribadi ini semakin matang setelah beliau meningkat dewasa. Beliau
benci kepada maksiat dan kegiatan-kegiatan yang bertentangan dengan Islam sejak di
peringkat awal lagi.

Imam Hasan Al-Banna dilahirkan dalam sebuah keluarga yang mulia.
Keluarganya hidup dalam keadaan serba sederhana dan mengamalkan Islam di
segenap sudut kehidupan mereka. Mereka hidup bebas daripada gejala maksiat yang
terdapat di bandarayanya. Bapanya berkelulusan Universiti Al-Azhar dan sangat alim
dalam Hadith dan ilmu Fiqh. Imarn Hasan Al-Banna menerima pendidikan bercorak
agama dan moden. Adiknya, Abdur-Rahman Al-Banna menyebut mengenainya
seperti berikut:

‘Abangku yang dihormati. Ketika kau berumur sembilan tahun, saya baru
menjangkau umur tujuh tahun. Kita mengaji Al-Quran dan belajar menulis di sekolah.
Apabila kau berjaya menghafal dua pertiga Al Quran saya mampu menghafal
sehingga Surah At-Taubah. Ketika kita pulang dari sekolah, bapa kita menyambut
dengan penuh kasih sayang. Bapa kita yang dikasihi mengajar kita sirah (riwayat
hidup) Rasulullah (s.a.w.), ilmu Fiqh dan nahu. Bapa kita telah menyediakan jadual
pengajian kita ketika di rumah. Kau belajar ilmu Fiqh Imam Abu Hanifa manakala
saya belajar ilmu Fiqh Imam Malik. Di segi ilmu nahu, kau belajar kitab ‘Alfiyah’ dan
saya pula belajar kitab ‘Malhamatul Arab’.

Corak pengajian kita itu memerlukan kita mengulangkaji pelajaran bersama-
sama dan bekerja keras. Justeru itu, kita terpaksa menyediakan jadual dan senarai
kerja harian. Duhai abangku! Dalam hidupku, tidak pernah saya melihat orang yang
begitu banyak berpuasa dan bersolah seperti kau. Kau bangun waktu sahur dan
bersolah. Kemudian kau mengejutkan saya daripada tidur untuk menunaikan solah
subuh. Selepas solah, kau membaca senarai kerja harian. Suara kau yang manis dan
penyayang itu masih bergema di telinga saya. Kau pernah berkata, ‘Pukul lima hingga
enam pagi ialah masa mengaji Al-Quran; pukul enam hingga pukul tujuh pagi ialah
masa untuk belajar tafsir Al-Quran dan Hadith; pukul tujuh hingga lapan pagi ialah
masa untuk belajar Fiqh dan Usul Fiqh.’ Itulah kerja rumah kita. Selepas itu kita pun
pergi ke sekolah.

‘Terdapat banyak buku di dalam perpustakaan bapa kita. Kita telah sama-sama
meneliti buku-buku tersebut sendiri. Nama buku-buku tersebut dicetak dengan huruf-
huruf berwarna emas. Kadangkala kita meneliti kitab ‘Nisapur’; kitab ‘Qustalani’; dan
kitab ‘Nail Al-Authar’. Bukan saja bapa kita telah membenarkan kita membaca buku
buku diperpustakannya, bahkan beliau juga menggalakkan kita berbuat demikian. Kau
selalu mengatasi saya dari segi ini. Saya cuba mengikut jejak langkahmu tetapi saya
tidak mampu. Kau adalah seorang yang luar biasa. Walaupun perbezaan umur kita
hanya dua tahun, tetapi Allah telah menyediakan engkau untuk pencapaian yang luar
biasa.’

‘Bapa kita selalu mengadakan majlis-majlis perbincangan ilmiah. Kita kerap
mengikuti dengan teliti perbahasan ilmiah antara beliau dengan para ulama yang lain.
Majlis-majlis tersebut dihadiri olch Syeikh Muhammad Zahran dan Hamid Muhsin.
Pernah kita mendengar perbahasan mereka mengenai ‘Arasyh Allah’ di langit tinggi.
Di antaranya ialah adakah ‘Istiwa’ bermaksud duduk atau tinggal? Apakah pendapat
Imam Ghazali dalam hal ini? Apa pula kata Zamakhshari mengenai perkara ini?
Apakah pula tafsiran Imam Malik bin Anas? Kita mendengar perbahasan-perbahasan
ini dengan penuh minat. Segala apa yang kita fahami telah bersemadi di dalam
ingatan kita. Segala masalah dan perkara yang sukar difahami telah kita rujuk kepada
bapa kita ataupun kepada kitab-kitab tafsir dan As-Sunnah.’

‘Saya tidak lupa hari di mana halaman rumah kita dipenuhi kanak-kanak kecil.
Mereka adalah penuntut-penuntut sekolah yang diiringi oleh ketua darjah dan guru
mereka. Isteri guru mereka juga turut sama sambil mendukung anaknya. Setiap kanak-
kanak membawa ranting-ranting kurma sambil bersyair:

‘Berselawatlah kepada Rasulullah (s.a.w.).’ Guru mereka pula bersyair
demikian:

‘Kami tidak akan bergerak sehingga kami menerima kepingan perak di dalam
pinggan yang bersih dan berkilat.’

‘Selepas syair ini, kanak kanak tadi mengulangi rangkap pertama semula. Ibu
kita pun keluar membawa kepingan perak di dalam sebuah pinggan yang bersih dan
berkilat. Dia mengisi beg isteri guru tersebut dengan kek dan kuih-kuih manis. Guru
itu pun pulang ke rumah selepas acara tersebut. Acara itu diadakan kerana kau telah
habis menghafal Al-Quran.’ (Petikan daripada buku Al-Imam as-Syahid Hasan al-
Banna.)

Yang di Pertua pertama 'Jamiat-usy-Syubbanul Muslimin’ Mesir, Jeneral
Muhammad Saleh Harb Pasya, menulis mengenai suasana di rumah Imam Hasan Al-
Banna:

‘Saya berpendapat suasana di rumah memainkan peranan penting dalam
memina peribadi Imam Hasan Al-Banna. Beliau dilahirkan di dalam sebuah keluarga
yang ‘alim, wara’ dan berpegang kuat kepada agama dan ini memberi kesan yang
ketara kepada peribadi Imam Hasan Al-Banna.’

‘Pendidikan yang diterimanya telah mencorakkan roh dan akhlak Islam yang
sebenar ke dalam dirinya. Beliau terlibat di dalam amalan Sufi di peringkat awal lagi.
Guru rohaniahnya (atau guru Sufinya mahir dalam ilmu Al-Quran, as-Sunnah dan
Fiqh. Ilmunya seumpama sungai yang mengalir tanpa halangan untuk selama-
lamanya. Ilmunya ini telah banyak membantunya ketika beliau menyampaikan
syarahan dan ceramah. Dengan demikian, beliau berjaya memuaskan dirinya sendiri
dan juga orang lain.’ (Al Imam-As-Syahid Hasan Al-Banna.)

Hasan Al-Banna sebagai pendakwah keell di kampungnya.

Allah telah menyemai ke dalam Hasan Al-Banna kecintaan dan kesungguhan
untuk menjalankan usaha dakwah Islamiah, membawa pembaharuan kepada
mesyarakat dan melancarkan jihad. Setiap sudut hidupnya dipenuhi ciri-ciri tadi.
Walaupun Hasan Al-Banna menubuhkan Al-Ikhwanul Muslimin dalam bulan Mac,
1928, namun begitu, beliau telah menunjukkan ketokohannya sejak kanak-kanak lagi.
Mutu peribadinya melambangkan ketokohan yang ada padanya. Akhirnya beliau
berjaya menjadi Imam bagi seluruh Dunia Arab.

Ketika Imam Hasan Al-Banna menuntut di sekolah kampungnya, beliau telah
menubuhkan sebuah persatuan yang bernama ‘Jami’atul Akhlaqui Adabiyah’. Beliau
telah dipilih menjadi Yang Di Pertuanya. Persatuan tersebut bertujuan memupuk
akhlak yang baik di kalangan para penuntut. Walau bagaimanapun, beliau tidak puas
hati dengan kegiatan persatuan tersebut yang terhad itu. Lantaran itu beliau
menubuhkan sebuah persatuan lain di luar sekolah. la diberi nama ‘Jami’at Insidad
Muharramat’.
Persatuan ini berusaha melarang para penduduk kampung daripada terlibat di
dalam amalan-amalan yang bertentangan dengan Islam. Di antara kegiatan mereka
ialah menulis surat kepada orang-orang kampung supaya mengamalkan cara hidup
Islam agar mereka bahagia di dunia dan akhirat. Suatu hari, ketika Hasan Al-Banna
masih menjadi penuntut di Mahmoodiah, beliau telah berjalan di tepi.sungai. Ada
sebuah kapal berlabuh, di situ. Sebuah patung kayu bogel terpaku di tiang kapal
tersebut. Tempat itu merupakan kawasan lalu lalang kaum wanita. Apabila beliau
melihat patung tersebut, hatinya tidak dapat bersabar lagi. Beliau terus pergi ke balai
polis untuk membuat pengaduan mengenai perkara tersebut. Pegawai Polis tadi pergi
bertemu kelasi itu dan menyuruhnya menurunkan patung bogel tersebut dari tiang
kapal. Pada hari berikutnya, pegawai polis tadi melawat sekolah Hasan Al-Banna dan
memujinya di hadapan pengetua sekolah.

Berdakwah di Sekolah Latihan Perguruan Damanhur.

Imam Hasan Al-Banna berpeluang melanjutkan pelajarannya ke Sekolah
Latihan Perguruan Damanhur. Berkobar di dalam dirinya semangat ingin membawa
pembaharuan. Tumpuan pertamanya ialah masjid. Beliau menyusun solah berjamaah
di masjid. Di sinilah beliau bertemu para anggota Tariqat Hasafiyah dan turut
menghadiri majlis mereka. Penglibatan ini memberi galakan kepadanya untuk
berusaha menyebar kebaikan dan mencegah kemungkaran. Allah memberinya
peluang untuk mendalami ilmu rohani.

Imam Hasan Al-Banna berkenalan dengan seorang saudagar ahli sufi, Syeikh
Muhammad Abu Syousya. Saudagar ini menjadi kawan rapatnya. Dia membawa
Imam Hasan Al-Banna dan rakan-rakannya menziarahi tanah perkuburan seminggu
sekali untuk mengingatkan mereka kepada maut. Dia menceritakan kepada mereka
kisah-kisah orang Islam yang saleh dan wara’. Kisah-kisah ini membuat mereka
menangis dan mendorong mereka mematuhi Allah dan Rasul-Nya. Akhirnya mereka
menubuhkan sebuah persatuan yang diberi nama ‘Jamia’tul Hissafiyah Khairiyyah’.
Persatuan ini mempunyai dua tujuan. Yang pertama ialah mengajak manusia supaya
membina akhlak mulia dan menjauhkan diri daripada amalan yang bertentangan
dengan Islam. Yang kedua ialah menyekat kegiatan dakyah (zending) Kristian yang
berusaha menyebarkan agama mereka dengan berlagak sebagai pendidik dan pekerja-
pekerja kebajikan masyarakat.

Di Damanhur, tanggung jawab Imam Hasan Al-Banna kian bertambah. Beliau
bangun sebelum subuh dan menunaikan solah Tahajjud di masjid. Selepas itu, beliau
membangunkan para muazzin daripada tidur mereka. Apabila para muazzin ini
melaungkan azan, Imam Hasan Al-Banna begitu gembira sekali mendengar suara
mereka yang sayup-sayup memecah kesepian waktu subuh.

Di Damanhur juga, Imam Hasan Al-Banna belajar mengawal diri dan
bersabar. Nilai-nilai peribadi ini banyak membantunya ketika beliau menjalankan
usaha dakwahnya.

Imam Hasan Al-Banna di Kaherah.
Apabila Imam Hasan Al-Banna memasuki Darul Ulum, Kaherah, beliau dapati
struktur masyarakat di sini lebih rumit daripada yang pernah dihadapinya sebelum ini.
Keadaan hidup di Kaherah berbeza daripada di Mahmoodiyah dan Damanhur.
Kaherah ialah pusat kegiatan politik, pendidikan dan kebudayaan. Keadaan manusia
yang berbagai ragam di Kaherah menguatkan cara hidup Islam walaupun terpaksa
menghadapi kesukaran yang hebat.

Imam Hasan Al-Banna menganggotai sebuah pertubuhan yang bernama
‘Jamaiatul Makarimul Akhlaq’. Inilah satu satunya pertubuhan yang sanggup
menentang kemungkaran dan membawa pembaharuan kepada masyarakat Kaherah.
Imam Hasan Al-Banna selalu menghadiri mesyuarat atau perjumpaan yang diadakan
oleh pertubuhan tersebut.

Dakwah Islamiah di Kedai-kedai Kopi.

Keruntuhan akhlak, kekacauan dan kebudayaan Barat telah merebak di
Kaherah. Imam Hasan Al-Banna sedar mengenai perkara ini. Beliau berpendapat
ceramah dan khutbah di masjid sahaja tidak cukup untuk menyekat arus kemungkaran
yang kian menular itu. Beliau pun menubuhkan sebuah pertubuhan yang
menggabungkan tenaga para penuntut Darul Ulum dan Al-Azhar dan menyusun satu
rancangan dakwah. Mereka yang terlibat ini menjalankan usaha dakwah Islamiah di
kedai-kedai kopi dan tempat-tempat awam. Beliau sendiri, sebagai ketua pertubuhan
tersebut dan dengan bermodalkan Ilmu Al-Quran dan Hadith yang ada padanya, telah
menyampaikan ceramah di kedai-kedai kopi. Beflau menasihati para pelanggan yang
mengunjungi tempat tempat itu supaya meninggalkan kegiatan yang sia-sia dan
mengajak mereka menunaikan kewajipan agama. Cara dakwahnya ini mendapat
tentangan daripada para ulamak. Namun begitu, usahanya ini mendapat kejayaan.
Bahkan cara berdakwah itu telah merebak ke Bandar-bandar dan kampong-kampung.
Pertubuhan tersebut telah melantik satu jawatankuasa untuk menguruskan kegiatan
dakwah Islamiah.

Pertubuhan tersebut memperhebatkan kegiatannya apabila tiba cuti musim
panas. Sebaik saja cuti musim panas bermula, para anggotanya pun melawat Bandar-
bandar dan kampong-kampung untuk berdakwah. Imam Hasan Al-Banna mendapat
dua keuntungan daripada cara berdakwah tadi. Yang pertama ialah beliau dapat
membina keyakinan diri sendiri dan yang kedua ialah beliau dapat mengkaji sifat dan
corak pemikiran orang awam.

Seruan kepada para ulamak dan pemimpin.

Hasan Al-Banna mendapati gerakannya itu lebih lemah jika dibandingkan
dengan gerakan sekular Turki yang mempunyai pengaruh yang kuat di Mesir. Hasan
Al-Banna pun mula merancang untuk melancarkan satu gerakan yang lebih kuat, yang
mampu menghadapi kegiatan gerakan-gerakan yang menggugat Islam. Beliau
mendekati para ulamak dan mengingatkan mereka kepada kewajipan-kewajipan
mereka terhadap Islam. Beliau menemui Syed Rasyid Ridha dan ulamak Al-Azhar
yang terkenal, Syeikh Yusuf as-Dajwi. Dia mengingatkan mereka kepada kewajipan
yang perlu mereka lakukan untuk Islam. Hasan Al-Banna menekankan betapa perlu
diterbitkan sebuah majalah Islam yang berkesan untuk membalas serangan daripada
majalah-majalah golongan mulhid (atheis) yang menghentam Islam. Seterusnya beliau
menghubungi pemilik syarikat penerbitan ‘Al-Maktaba-tus-Salfiyah’; membuat
pengaduan kepada Canselor Universiti Al-Azhar dan menghadiri majlis-majlis
perjumpaan yang diadakan oleh Farid Wajdi. Mereka ini semua adalah orang-orang
alim terkemuka Mesir. Beliau menemui mereka seorang demi seorang tetapi hasilnya
kurang memuaskan. Namun begitu, Muhibuddin Al-Khatib menerbitkan majalah
mingguan bernama ‘Al Fatah’ yang memainkan peranan penting dalam menghadapi
kegiatan-kegiatan yang bertentangan dengan Islam.

Imam Hasan Al-Banna mempunyai nilai peribadi yang melayakkan beliau
menjadi seorang pendakwah dan tokoh pembaharuan yang baik. Syeikh Muhammad
Al Ghazali iaitu salah seorang sahabatnya, menulis mengenai beliau seperti berikut:

‘Seorang pemimpin yang mampu menggunakan segala sumber bahan yang ada
dengan teratur adalah seorang pemimpin yang berjaya. Seorang pemimpin yang lebih
berjaya adalah seorang pernimpin yang berupaya mengadakan sumber bahan. Imam
Hasan Al-Banna termasuk di dalam golongan pemimpin yang boleh mengadakan
sumber bahan.’

Di dalam peperiksaan di Darul Ulum, Imam Hasan Al-Banna pernah diminta
menulis sebuah karangan bertajuk, ‘Apa yang akan anda buat selepas menamatkan
pengajian dan apakah cara yang anda gunakan?’ Imam Hasan Al-Banna menulis
seperti berikut:

'Saya ingin menjadi seorang guru dan pendakwah. Saya akan mendidik para
pemuda pada waktu siang, malam dan waktu cuti. Saya akan mengajak keluarga
mereka mengamalkan cara hidup Islam dan menunjukkan kepada mereka jalan untuk
mendapatkan kegembiraan dan kebahagiaan hidup yang sebenar. Saya akan
menggunakan cara-cara yang paling baik yang termampu oleh saya untuk mencapai
tujuan ini melalui syarahan, penulisan dan pengembaraan di jalan raya dan lorong-
lorong.’

Begitulah semangat yang ada pada seorang pendakwah muda bernama Hasan
Al-Banna. Adiknya, Abdur-Rahman Al-Banna menulis mengenainya:

‘Ketika kami masih kanak-kanak, Hasan Al-Banna memegang tangan saya
sambil berkata: “Bukankah kita telah menghafal suruhan Allah di dalam ayat 104,
Surah ketiga (Ali Imran)?”

Maksudnya:

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan ummat yang menyeru
kepada kebajikan, menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah daripada
yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung.”

Penjelasan:

‘Ma’ruf; segala perbuatan yang mendekatkan kita kepada Allah, sedangkan
munkar ialah segala perbuatan yang menjauhkan kita daripada-Nya.

Penubuhan Ikhwanul Muslimin di Ismailiah.
Sebaik sahaja Imam Hasan Al-Banna menamatkan pengajiannya di Darul
Ulum, Kaherah, beliau telah dilantik menjadi guru di sebuah sekolah di Ismailiah
(iaitu pada tahun 1927). Di Ismailiah, beliau mula mencari peluang untuk
melancarkan usaha dakwahnya. Selepas mengkaji suasana di Ismailiah dengan teliti,
beliau pun mengambil keputusan tidak akan berdakwah kepada para pengunjung
rnasjid. Beliau memilih kedai-kedai kopi dan tempat-tempat lain yang seumparna itu
sebagai sasaran dakwahnya.

Dalam masa yang singkat sahaja, Imam Hasan Al-Banna telah berjaya
menawan hati para penduduk Ismailiah. Beliau juga berpeluang melihat sendiri
kebiadapan penjajah ketika memerintah Ismailiah. Ismailiah ialah kubu tentera
British. Hasan Al-Banna benci dengan keadaan politik yang wujud di Ismailiah ketika
itu. Ada dua tugas penting menunggunya. Pertama, beliau. perlu menghilangkan
pengaruh kuasa penjajah. Yang kedua pula beliau harus berdakwah untuk
menjelaskan dasar-dasar Islam kepada para penduduk Ismailiah. Kebanyakkan
masanya adalah di dalam. melaksanakan tugas tadi. Usahanya itu telah inendatanglcan
hasil yang baik. Akhir sekali, ‘Al Ikhwan Muslimin’ pun ditubuhkan di rumahnya.
Ikhwanul Muslimin bertujuan membawa pembaharuan Islam kepada kehidupan
perseorangan dan masyarakat Ismailiah. Penekanan Al Ikhwanul Muslimin ialah
kepada pengislaman masyarakat Mesir seluruhnya.

Hasan Al-Banna menggunakan empat cara dalam melaksanakan tugasnya di
Ismailiah. Langkah pertama ialah menjadikan setiap orang perseorangan itu Muslim
yang sebenar. Langkah kedua ialah mewujudkan keluarga Muslim yang sebenar.
Langkah ketiga pula ialah mendirikan sebuah Ummatul Muslimin (masyarakat Islam
sebenar). Manakala langkah keempat ialah menegakkan sebuah negara Islam sejagat
di Mesir. Selepas penubuhan Al Ikhwan Muslimin, Imam Hasan Al-Banna tinggal di
Ismailiah selama lima tahun. Beliau telah membawa perubahan yang besar kepada
masyarakat Ismailiah sepanjang tempoh tersebut. Sebuah pusat gerakan dan masjid
yang diberi nama ‘Darul Ikhwan’ telah didirikan di Ismailiah dalam tempoh dua tahun
sahaja. Cawangan-cawangan Ikhwanul Muslimin telah dibuka di Abu Suwair,
Pelabuhan Sa’id, Balah dan Syabrakhit. Sebuah cawangan telah dibuka di Suez pada
tahun ketiganya. Pada tahun keempat, sepuluh cawangan lagi telah dibuka. Sebuah
sekolah lelaki yang diberi nama ‘Sekolah Hira’ dan sebuah sekolah perempuan yang
diberi nama ‘Sekolah Ummatul Mu’minin’ telah didirikan di Ismailiah. Setiap
cawangan Ikhwan membina masjid sendiri dan kadang kala kelab Ikhwan juga
didirikan.

Penukaran Imam Hasan Al-Banna ke Kaberah.

Dalam tahun 1933, Imam Hasan Al-Banna meminta ditukarkan ke Kaherah.
Beliau ingin menjadikan Kaherah sebagai gerakan Ikhwanul Muslimin. Oleh itu,
beliau menjalankan usaha yang gigih untuk mencapai tujuan itu. berikut ini ialah kata
kata Hasan Al-Banna sendiri yang ditulisnya dalam tahun 1934:

‘Risalah dan fahaman Ikhwan telah merebak ke lebih lima puluh tempat di
Kaherah. Penubuhan cawangan-cawangan ini telah diikuti oleh pelancaran rancangan-
rancangan yang berfaedah. Contohnya di Ismailiah, sebuah masjid telah dibina beserta
pusat gerakan Ikhwan. Di samping itu, sebuah kelab dan sekolah Latihan Kemahiran
(Vokesyenal) telah didirikan di Syabrakhit. Para penuntut yang tidak berupaya
menamatkan pengajian mereka dibenarkan masuk ke sekolah Latihan Kemahiran.
Berikutan itu, sebuah kilang kain dan sebuah kilang permaidani telah dibina di
Mahmoodiyah. Di samping itu, sebuah Madrasah untuk mengajar Al-Quran dan A-
Sunnah juga telah dibuka di Mahmoodiyah. Madrasah yang serupa juga telah dibuka
di Daqahliyah.’

Gerakan yang berjaya.

Pada mulanya kegiatan pimpinan Imam Hasan Al-Banna terhad kepada usaha
pembaharuan masyarakat umum sahaja. Tetapi dalam tahun 1935, Imam Hasan Al-
Banna mula bergiat dalam politik. Beliau memberi syarahan-syarahan dan menulis
surat menyeru pihak kerajaan agar menumpukan perhatian kepada usaha
pembaharuan masyarakat. Isi surat-surat tersebut membayangkan keinginannya
hendak membawa perubahan menyeluruh dalam corak pendidikan, ekonomi,
masyarakat dan politik agar bertepatan dengan dasar dasar Islam. Hasan Al-Banna
meneruskan perjuangannya semenjak zaman Muhammad Mahmood Pasya
sehinggalah ke detik pecahnya Perang Dunia Kedua. Al Ikhwanul Muslimin menjadi
sebuah gerakan revolusi sepenuhnya dalam tahun 1938. Pada tahun yang sama, Hasan
Al-Banna pernah berkata:

‘Gerakan ini berlandaskan rancangan-rancangan yang mencakupi setiap sudut
pembaharuan masyarakat. Ikhwan ialah sebuah gerakan keagamaan kerana ia
mempertahankan Al-Quran dan As-Sunnah. Ia bertujuan membentuk masyarakat
menurut dasar-dasar Islam dan merupakan satu sistem Sunnah di mana setiap ahlinya
berusaha dengan gigihnya untuk mengikuti Sunnah Rasulullah (s.a.w.). Ikhwan juga
adalah satu rangkaian tasawwuf kerana ia tahu bahawa setiap perkara yang baik itu
berdasarkan taqwa dan kecintaan kepada Allah. Ikhwan juga ialah sebuah pertubuhan
politik kerana ia ingin pembaharuan politik berlaku di dalam dan di luar negeri. Ia
ingin melatih negara (Mesir) supaya mendapat tempat yang mulia dan tinggi di dunia.
Ia merupakan satu kumpulan latihan jasmani di mana para anggotanya menjalani
latihan jasmani secara berpasukan untuk memelihara kesihatan mercka. Mereka juga
mengadakan pertandingan dengan pasukan pasukan lain. Ikhwan juga ialah sebuah
pertubuhan yang terlibat dalam pendidikan dan kebudayaan yang sihat. Ikhwan
Muslimin merupakan Bank Kerjasama Kewangan kerana Islam juga mampu
menyelesaikan masalah kewangan. Al-Ikhwanul Muslimin berusaha membuka bank-
bank Islam dan mengukuhkan ekonomi negara. Ikhwan juga merupakan satu
pertubuhan kemasyarakatan kerana para anggotanya menjalankan usaha mengesan
kemungkaran-kemungkaran di dalam masyarakat dan mengemukakan cara-cara untuk
mengatasi atau menyelesaikan masalah tersebut.’

Kemajuan Gerakan Ikhwanul Muslimin.

Muhammad Syauqi Zaki menulis seperti berikut: ‘Dari tahun 1939
sehinggalah tahun 1945, Ikhwanul Muslimin telah memasuki satu tahap baru dalam
arena politik. Kegiatan dan rancangannya telah berkembang luas dengan kadar yang
luarbiasa sekali. Ramai penuntut Universiti Al-Azhar dan Universiti Kaherah
memasuki Al Ikhwanul Muslimin. Di samping itu, buruh-buruh, para saudagar, guru
guru. Para doktor dan peguam juga turut menyertai gerakan Ikhwanul Muslimin.
Justeru itu, Al Ikhwanul Muslimin merupakan satu: gerakan yang mewakili hamper
semua peringkat masyarakat. Di samping usaha membaiki keadaan ekonomi negara,
Ikhwanul Muslimin juga terlibat di dalam kegiatan sukan dan latihan jasmani. Semua
cawangan Ikhwan di Mesir mempunyai jentera pentadbiran yang tersusun rapi dan
berjalan lancar. Akhirnya, Al Ikhwanul Muslimin menjadi satu gerakan yang
disegani.’ (Al Ikhwanul Muslimin Wal Mujtami’ Al Misri).

Dalam tempoh ini juga (1939-1945), Ikhwan terpaksa menghadapi berbagai
kesukaran. Ianya bermula di zaman pemerintahan Sirri Pasya. Kedutaan British dan
Pemerintahan Tertinggi British mengenakan tekanan terhadap Kerajaan Mesir agar
mengawal pertumbuhan pesat gerakan Ikhwan. Berikutan itu, dua majalah mingguan
Ikhwan, iaitu ‘Al Syua’ra’ dan ‘At Ta’aruf’ telah diharamkan. Alat pereetakannya
dirampas dan semua akhbar telah dilarang menerbitkan sebarang berita mengenai
kegiatan Ikhwan. Pihak kerajaan juga tidak membenarkan Ikhwan mengadakan
sebarang mesyuarat atau perjumpaan di seluruh negara. Akhirnya pihak kerajaan
menyusun rancangan untuk mengasing-asingkan para pemimpin Ikhwan. Imam Hasan
Al-Banna yang masih bertugas sebagai guru itu telah ditukarkan (dari Kaherah) ke
Qina. Setiausaha Asung Ikhwan telah ditukarkan ke Damyat. Apabila Parlimen Mesir
membantah, mereka pun dipanggil semula. Mereka telah ditangkap sebaik sahaja
mereka tiba di Kaherah. Namun begitu, suasana ketika itu memaksa pihak berkuasa
membebaskan mereka selepas beberapa waktu.

Apabila Nihas Pasya memegang teraju pemerintahan, beliau menunjukkan
sikap yang lembut terhadap Ikhwan. Dalam tahun 1944, Nihas Pasya telah dipecat dan
kekuasaan telah beralih ke tangan Ahmad Mahir Pasya. (Ahmad Mahir Pasya gerakan
Ikhwan.) Beliau juga mengisytiharkan perang terhadap Itali dan Jerman atas desakan
British. Ikhwan membangkang keputusan tersebut dan meminta ianya ditarik balik.
Tidak lama kemudian, scorang lelaki bernama Alyeeswi telah membunuh Ahmad
Mahir Pasya. Nuqrasyi Pasya menggantikan tempat Ahmad Mahir Pasya. Beliau
menangkap Imam Hasan Al-Banna, Setiausaha Agung Ikhwan dan para pemimpin
Ikhwan yang lain.

Gerakan Menentang Penjajahan British.

Sebaik saja Perang Dunia Kedua berakhir dalam tahun 1945 pihak Ikhwan
terpaksa menghadapi beberapa masalah yang genting. Kerajaan British berjanji
hendak memberi kemerdekaan kepada Mesir jika ia menyebelahi British di dalam
Perang Dunia Kedua. Selesai saja Perang Dunia Kedua, Ikhwan. Muslimin
menjalankan usaha besar-besaran menentang pihak British dan mendesaknya supaya
menunaikan janji yang telah dibuatnya. Disamping itu, Ikhwan juga memulakan
kegiatannya di dalam keadaan baru di Mesir.

Pada 8hb Oktober, 1945, Ikhwan telah mengadakan satu mesyuarat agung.
Beberapa pindaan perlembagaan telah dibuat untuk menyesuaikannya dengan keadaan
yang telah berubah itu. Ikhwan juga telah menubuhkan beberapa syarikat baru dan hal
ini telah menambahkan lagi pendapatannya. Pihak Ikhwan juga menerbitkan akhbar
harian bernarna ‘Al Ikhwan’. Pasukan sukarelawan Ikhwan juga telah disusun. Pusat
latihan ketenteraan telah dibuka di berbagai tempat di Mesir. Pihak Ikhwan telah
menjalankan usaha yang ikhlas untuk menyatupadukan Negara-negara Arab. Tugas
dan tanggungjawab telah dibahagi-bahagikan. Para anggota Ikhwan memperbaharui
baiah (sumpah setia) mereka dengan Hasan Al-Banna dan memilihnya sebagai
pemimpin seumur hidup.

Ikhwan Muslimin kian maju.

Kemajuan Al Ikhwan Muslimin telah dicatitkan oleh Muhammad Syauqi Zaki
seperti berikut:

‘Di Mesir saja, jumlah anggota, lkhwan yang betul betul bergiat (aktif)
menjangkau angka setengah juta (yakni 500,000) orang. Jumlah penyokong dan
pembantu pula melebihi setengah juta orang. Terdapat dua ribu cawangan di Mesir
dan lima puluh cawangan di Sudan. Banyak lagi cawangan dibuka di Negara-negara
Arab yang lain.’

Penglibatan Al Ikhwan dalam Perang Palestin.

Imam Hasan Al-Banna mengisytiharkan jihad terhadap British ketika
Nuqrasyi Pasya memerintah Mesir. Hal ini membangkitkan semangat kemerdekaan di
seluruh negara. Kerajaan Nuqrasyi Pasya tidak mampu menghadapi gerakan Ikhwan
dan terus meletak jawatan. Teraju kerajaan seterusnya diambil abh oleh Ismail Sidqi
Pasya. Beliau juga menzalimi dan menindas Al Ikhwanul Muslimin. Akhirnya, Ismail
Sidqi Pasya juga meletak jawatan. Sekali lagi Nuqrasyi Pasya mengambil alih
kerajaan pada 10hb Disember, 1946. Berlakulah pertentangan antara pihak Ikhwan
yang memperjuangkan kebebasan dengan Nuqrasyi Pasya dan pihak British.
Pertentangan antara kedua pihak ini memakan masa yang lama dan merumitkan lagi
masalah Palestin.

Ikhwan ialah pembela Palestin yang utama. Ikhwan telah mengadakan satu
perarakan besar-besaran pada 12hb Disember, 1947. Perarakan itu bermula di
Universiti Al-Azhar di bawah pimpinan Imam Hasan Al-Banna. Beliau menaiki
sebuah kereta sambil membawa satu pembesar suara untuk memberi arahan. Dalam
satu mesyuarat pada 6hb Mei, 1948, pihak Ikhwan telah mendesak Mesir dan Negara-
negara Arab lain supaya mengisytihar jihad terhadap Israel serta menggunakan apa
saja cara yang mungkin untuk menyelamatkan Palestin daripada kepupusan.

Al Ikhwan telah menghantar beribu-ribu mujahidin (sukarelawan) ke Palestin
tanpa menunggu pihak lain berbuat demikian. Mereka telah berjuang dengan berani
sekali sehingga dapat memberi tentangan yang sangat hebat kepada Yahudi dan
British. Keadaan ini membimbangkan Nudrasyi Pasya. Beberapa kedutaan asing telah
mengadakan mesyuarat di kubu tentera British di Mesir dan sebulat suara mendesak
Nuqrasyi Pasya mengharamkan Ikhwan kerana hebatnya kemampuan Ikhwan
menentang Yahudi. Imam Hasan Al-Banna selalu menghantar kumpulan-kumpulan
pejuang (mujahidin) ke Palestin untuk berjihad. Akhirnya Nuqrasyi Pasya
mengharamkan Al Ikhwan Muslimin di bawah Undang-undang Tentera nombor 73
lantaran tekanan dan desakan daripada kuasa-kuasa asing.

Syahidnya Imam Hasan AI Banna.

Selepas pengharaman itu, para anggota Ikhwan di seluruh Mesir telah
dikenakan tindakan kejam. Seluruh cawangan dan pusat-pusat kegiatannya telah
dirampas. Beribu-ribu belia terpelajar telah dipenjarakan. Para pemuda dan pemudi
tersebut ditindas ketika berada di dalam penjara. Semasa kekecohan ini berlaku,
Nuqrasyi Pasya naik menjadi Perdana Menteri Mesir. Ketika inilah Hasan Al-Banna
telah dibunuh. Imam Hasan Al-Banna mati syahid pada 15hb Februari 1949 di
hadapan ibu pejabat Ikhwanul Muslimin. Hari kematiannya disambut meriah oleh
Yahudi, pihak British dan pihak-pihak lain yang bermusuh dengan Islam.

Pencapaian Hasan Al-Banna.

Hasan Al-Banna yang dilahirkan daripada keluarga miskin di sebuah kampung
sunyi bernama Mahmoodiyah, telah syahid di jalanraya terbesar di Kaherah.
Pembunuhannya telah dirancang oleh pihak British, Yahudi dan kerajaan Mesir
sendiri. Beliau hidup hanya selama 43 tahun. Al Ikhwan Muslimin telah ditubuhkan
pada tahun 1928 M. oleh Hasan Al Banna di mana dalam masa dua puluh tahun
sahaja, beliau telah membawa pembaharuan kepada masyarakat Mesir yang sedang
mengalami kemerosotan budaya, politik dan agama. Beliau telah mengembalikan
masyarakat Mesir ke landasan Islam semula. Maka berkumandanglah cogan-cogan
kata seperti: ‘Mencari keredhaan Allah ialah matlamat kami’, ‘Al-Quran ialah
perlembagaan kam’, ‘Jihad ialah jalan kami’ dan ‘Syahid di jalan Allah ialah cita-cita
kami’.

Adiknya, Abdur-Rahman Al-Banna menulis mengenai Hasan Al-Banna,
‘Hassan Al Banna suka bersolah dan berpuasa semenjak kecil lagi. Kami selalu ke
masjid untuk menunaikan solah Isya’. Selepas itu beliau menghadiri majlis Tariqat
Hasafiyah.. Kami beribadat di situ agak lama juga. Ketika itu, tiada seorang pun orang
luar di situ. Waktu malam di situ selalunya sunyi senyap. Yang kedengaran hanyalah
suara orang beribadat.’

‘Berkali-kali Hasan Al-Banna berkata, ‘Jika kau ingin mencapai
kesempurnaan sembahlah Allah sahaja dan jauhkan daripada menyembah benda-
benda lain. Jika kau mencari kebenaran, maka kau dapati setiap benda lain tidak
kekal. Yang kekal hanyalah Allah.’

Imam Hasan Al-Banna suka kepada orang-orang yang warak dan soleh.
Semenjak kecil lagi beliau suka bergaul dengan mereka. Beliau pernah berkata,
‘Nikmat hidup yang sebenar boleh didapati melalui pergaulan dengan orang yang
soleh. Merekalah raja, ketua dan bangsawan yang sebenar.’

Imam Hasan Al-Banna adalah seorang yang sangat pemurah. Amin Ismail
seorang anggota Ikhwan telah menyebut sifat pemurah Hasan Al-Banna:
‘Suatu hari beliau membawa saya menemui seorang tukang jahit. Beliau telah
menyerahkan jubahnya kepada tukang jahit tersebut untuk dijahit. Kami berjalan
melalui sebuah lorong yang sempit dan gelap di kawasan Al Maghrabeen. Tukang
jahit itu bangun dan menyerahkan jubah Hasan Al-Banna tanpa mengalu-alukan
kedatangan kami. Dia terus meminta upah sebanyak tiga paun. Imam Hasan Al-Banna
memberinya lima paun, mengambil jubah tadi dan bersedia untuk beredar dari situ.
Terfikir saya hendak mengambil baki wang dua paun itu tetapi Hassan Al-Banna
menahan saya. Sedarlah saya bahawa Imam Hasan Al-Banna tidak mahu saya
mengambil baki wang: dua paun itu. Dalam perjalanan pulang, kami bertemu seorang
pengemis, Imam Hasan Al-Banna menyuruh saya memberi satu riyal kepada
pengemis tersebut. Baru saya tahu bahawa Imam Hasan Al-Banna ada wang sebanyak
lima paun saja dan kesemua wang itu telah diberikan kepada tukang jahit tadi. Kini
dia tidak berwang lagi. Imam Hasan Al-Banna bersifat pemurah sehingga ke akhir
hayatnya.’

Seorang anggota Ikhwan terkenal, Bahi Al Khouli ada menyebut mengenai
Hasan Al-Banna:

‘Dalam tahun 1932, beberapa tahun selepas tertubuhnya Al Ikhwanul
Muslimin, Hasan Al-Banna telah ditawarkan satu jawatan tinggi oleh pihak kerajaan.
Tawaran itu dibuat untuk memesongkan fikiran Hasan Al-Banna daripada usaha
dakwah Islamiahnya. Hasan Al-Banna menolak tawaran itu secara kasar dan pegawai
kerajaan yang mengemukakan tawaran tersebut berasa malu. Jika beliau menerima
tawaran tersebut, anak-anaknya sudah tentu akan hidup mewah sehingga
menimbulkan iri hati orang lain. Namun begitu, Imam Hasan Al-Banna tidak inginkan
keuntungan duniawi.’

‘Pihak British juga menawarkan kepadanya beribu ribu paun ketika
bermulanya Perang Dunia Kedua. Wakil British memberitahu Hasan Al-Banna
bahawa pihak British bersedia memberi wang yang diperlukannya. Hasan Al-Banna
menghalau wakil British tadi yang cuba membeli maruahnya. Akhirnya British
membuat kesimpulan bahawa Hasan Al-Banna tidak dapat dipengaruhi emas atau
perak.’

‘Al Ikhwanul Muslimin menubuhkan banyak syarikat perdagangan. Imam
Hasan Al-Banna menjadi ahli Lembaga Pengarah kesemua syarikat-syarikat tersebut.
Lantaran itu, beliau juga bersusah payah dalam kerja-kerja pengurusan syarikat-
syarikat tersebut agar semuanya berjalan licin. Pihak Ikhwan cuba menawarkan gaji
dan saguhati kepadanya tetapi beliau selalu menolak sambil berkata, ‘Saya tidak akan
menerima sebarang ganjaran daripada manusia. Saya akan menerima ganjaran
daripada Allah sahaja.’ Beliau menunjukkan satu contoh yang ulung dalam bidang
perdagangan dan perniagaan.’

‘Pihak musuh telah melemparkan berbagai tuduhan terhadap Imam Hasan Al-
Banna. Di antara tuduhan tuduhan tersebut ialah:

i) Dia adalah seorang pengintip upahan dan perasuah;
ii) Dia menerima bantuan asing berjumlah beribu-ribu paun;
iii) Dia memiliki banyak kereta dan saham di dalam banyak syarikat-
syarikat.’

‘Begitu hebat sekali tuduhan mereka. Tetapi apabila beliau mati dibunuh oleh
musuh-musuhnya, beliau miskin sekali sehingga beliau tidak mampu memiliki sebuah
rumah pun di Kaherah. Beliau menyewa sebuah rumah dengan membayar 1 paun 80
Qursh sebulan. Ketika beliau syahid, anak-anaknya tidak mempunyai sumber
pendapatan langsung.’ (Al Imam-us-Syahid)

Mufti Besar Palestin, Haji Amin Al Hussaini memberi pandangannya:
‘Saya menemui Imam Hasan Al-Banna buat pertama kalinya pada tahun 1946,
ketika saya kembali ke Mesir dari Eropah. Saya berbual dengannya dan dapati beliau
seorang manusia yang berhati bersih. Hubungan kami pun semakin erat. Beliau
memiliki sifat dan akhlak yang mulia. Di samping itu, beliau juga seorang yang lemah
lembut, bijaksana dan berazam kuat. Kesemua ciri-ciri peribadi ini berakar umbi di
dalam dirinya lantaran kuat imannya terhadap Allah. Beliau juga seorang juga sangat
tabah dan mampu berkorban. Nilai-nilai peribadi yang unggul ini menjadikannya
seorang pemimpin Islam yang terkenal dan diminati. Saya pernah menziarahinya dan
mendapati rumahnya sangat sederhana sekali.’

‘Saya pernah bertemu Hasan Al-Banna dalam satu majlis. Majlis itu
dianjurkan oleh bekas Setiausaha Negara, Abdur-Rahman Azzam untuk meraikan
Muhammad Ali Jinnah. Muhammad Ali Jinnah diiringi oleh Nawabzada Liaquat Ali
Khan. Saya dan Hasan Al-Banna merupakan orang yang pertama sampai ke majlis.
Kami berbual dengan para pernimpin Pakistan agak lama juga. Kemudian para
jemputan lain pun tiba seorang demi seorang. Saya lihat Hasan Al-Banna
mempelawakan tempat duduknya kepada setiap tetamu yang baru tiba dan beliau
beredar ke belakang. Hal ini berterusan sehingga akhirnya beliau mendapat tempat
duduk yang berdekatan dengan pintu masuk dewan makan. Apabila semua tetamu
sudah tiba, Abdur-Rahman Azzam menjemput mereka masuk ke dewan makan, Imam
Hasan Al-Banna yang duduk di hujung sekali berada berdekatan dengan dewan
makan. Saya terus mernerhatikan dan sedarlah saya bahawa beliau adalah seorang
yang berperibadi mulia. Beliau juga mempunyai kepandaian luar biasa dalam
menyelesaikan masalah-masalah sukar. Setiap kali saya terkenangkannya, saya akan
menyuarakan kata-kata berikut:

‘Alangkah baiknya jika masa dapat menghasilkan orang yang seperti itu sekali
lagi. Tetapi masa terbukti terlalu kedekut untuk berbuat demikian.’

Abdur-Rahman Al-Banna menulis mengenai peribadi Imam Hasan Al-Banna
seperti berikut:

‘Jika mesyuarat diadakan di atas tanah, Hasan Al-Banna akan duduk di atas
guni. Hasan Al-Banna suka duduk di kerusi belakang. Wajahnya selalu kelihatan
riang dan berseri-seri. Biasanya beliau memakai jubah dan kepalanya berserban.
Beliau menggunakan bahasa yang mudah dan fasih ketika berbual dengan orang lain.
ketika berbincang, beliau kerap menyebut ayat-ayat Al-Quran. Beliau telah menghafal
seluruh Al-Quran dengan baik sekali dan membaca Al-Quran dengan suara yang
merdu.’

Bahi al Khouli menulis mengenai Hasan Al-Banna seperti berikut: ‘Imam
Hasan Al-Banna menjalani kehidupan dengan penuh kemuliaan. Beliau berpuas hati
dengan makanan yang didapatinya dan juga pakaian yang mampu dimilikinya.
Rumahnya kecil dan tidak mencukupi untuk menampung keluarganya yang ramai itu.

Corak hidupnya sederhana sekali. Behau tidak pernah terfikir untuk
meninggalkan harta pesaka yang banyak untuk isteri dan anak-anaknya. Beliau
menyampaikan risalah Allah kepada orang ramai dan hal ini menyejukkan matanya
dan menyenangkan hatinya.’
‘Imam klassan Al-Banna adalah seorang yang berfikiran luas. Beliau
mengajak manusia mencintai Allah dan melakukan kebaikan. Satu hari, beliau telah
melawat ke kawasan hulu Mesir. Sekumpulan paderi Kristian dan para pengikut
mereka telah datang menemui Hasan Al-Banna. Ketika berbual, Hasan Al-Banna
telah menyebut ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh Nabi Isa (a.s.) dan Siti Mariam
(a.s.). Mula-mula beliau mernbaca ayat-ayat tersebut, kemudian barulah
mentafsirkannya. Orang-orang Kristian itu menyangka pertemuan tersebut diatur khas
untuk mereka kerana tidak disentuh langsung masalah orang-orang Islam. Mereka
begitu tertarik sekali dengan Imam Hasan Al-Banna kerana beliau tidak menunjukkan
sikap prasangka atau sikap buruk terhadap mereka seperti kebanyakan ulamak Islam
yang lain.’

Imam Hasan Al-Banna sangat baik dan sayang kepada rakan-rakan
sepejabatnya Amin Ismail, salah seorang sahabatnya telah berkata, ‘Beliau selalu
rnenyemak kerja-kerja saya di pejabat dan membetulkan sebarang kesilapan yang ada.
Ketika beliau membetulkan kesilapan saya, saya tidak berasa diri saya telah
melakukan kesilapan. Ketika itu saya berasa segala kata-katanya adalah betul. Apabila
beliau mengambilkan surat-surat yang telah disemak dan diperbetulkannya, beliau
pun berkata dengan penuh kasih sayang, ‘Awak boleh menyemak pembetulan yang
saya lakukan. Awak juga bolch menambah atau memotong yang mana awak suka.
Saya bersumpah bahawa saya tidak suka menambah atau memotong sesuatu.’

Beliau selalu menziarahi rumah saya setiap kali saya mendapat cahaya mata.
Beliau merawat saya ketika saya jatuh sakit. Ketika saya berada di dalam kesusahan
beliau mententeramkan saya walaupun saya hanya seorang kerani biasa di pejabat.
Beliau adalah seorang yang sangat sibuk dan hanya tidur beberapa jam sahaja pada
waktu malam. Beliau makan dua kali sehari dan makanannya pun sedikit sahaja.

Ketika membuat lawatan, beliau mengucapkan salam kepada setiap anggota
rombongan sambil bertanya khabar anak-anak mereka dengan menyebut nama-nama
mereka dan mengenai pelajaran anak-anak mereka. Bahkan saya telah melihat beliau
bertanya khabar keadaan binatang-binatang yang mereka miliki. Daya ingatannya
sangat kuat hingga mampu mengingati butir-butir yang terperinci.’

‘Saya sangat sayang pada Imam Hasan Al-Banna. Saya pernah mengadu
kepadanya, ‘Ya sayyidi, Allah belum memaafkan saya dan tidak sukakan saya.
Buktinya ialah saya telah berusaha menghafal satu muka surat kitab suci Al-Quran
sepanjang malam tetapi gagal. Ini bermakna saya masih tidak diberkati Allah.’
Melihat keadaan saya yang sedih itu, Imam Hasan Al-Banna menepuk belakang saya
sambil menyapu air mata saya yang sedang mengafir itu, lalu berkata, ‘Apabila
seorang manusia menangis kerana Allah, maka Allah sentiasa bersedia untuk
memaafkannya. Saidina Umar Al-Khattab (r.a.) sendiri tidak dapat menghafal seluruh
Al-Quran.’ Saya puas hati dengan jawapannya itu.’

‘Beliau pernah menjemput saya ke rumahnya. Sebaik sahaja beliau nampak
saya, beliau terus memegang tangan saya sambil berkata. ‘Mari kita memperbaharui
bai’ah (sumpah setia kita.)’ Saya pun meletakkan tangan saya atas tangan Imam
Hasan Al-Banna dan kami pun memperbaharui sumpah setia kepada Allah dan Rasul-
Nya. Selepas itu beliau berkata, ‘Saya melantik awak menjadi anggota Majlis
Tertinggi.’
‘Imam Hasan Al-Banna telah mengetuai tunjuk perasaan mengenai masalah
Palestin yang dianjurkan olch Ikhwan di Kaherah. Ketika kami tiba di ‘Al Mutabatul
Khizra’, pihak polis pun menyerang para penunjuk perasaan. Imam Hasan Al-Banna
tampil ke hadapan dan meminta polis jangan melepaskan tembakan. Namun begitu,
pihak polis terus melepaskan tembakan dan Hasan Al-Banna mengangkat tangannya.
Kedua dua tangannya itu cedera parah kena tembakan. Beliau menenteramkan kami
dengan mengatakan tidak ada apa yang perlu dibimbangkan tapi kami sedar bahawa
kedua tangannya telah cedera kena peluru.’

‘Imam Hasan Al-Banna menyampaikan ceramah mengenai Al-Quran pada
setiap hari Rabu di kawasan ‘Al Hilmiyah’. Pernah seorang pemuda mengemukakan
satu soalan yang menarik, seperti berikut; ‘Adakah bercinta itu halal atau haram?’

Hasan Al-Banna tersenyum lama dan kemudian menjawab, .Cinta yang halal
itu halal dan cinta yang haram itu haram.’

‘Imam Hasan Al-Banna sangat kasih kepada para anggota bawahan Ikhwan.
Orang lain pulang ke rumah untuk makan tengahari tetapi beliau makan dengan orang
bawahannya.’

Kata Abdur-Rahman Al-Banna; Imam Hasan Al-Banna sangat gigih
berdakwah. Kami menghadiri ceramah ceramahnya. Kami begitu tertarik dengan
kegigihan dan kesungguhannya sehingga kan kami lupa kepada dunia. Beliau pernah
berkata, “Duhai manusia, datanglah kepada kami. Sesiapa yang tidak boleh
menziarahi Rasulullah (s.a.w.) datanglah kepada kami. Kami adalah pengemis di
pintu Rasulullah (s.a.w.). Sesiapa yang tidak pernah mendengar kisah hidup
Rasulullah (s.a.w.), patut sekali datang mendengarnya daripada kami.”


‘Baginda Rasulullah (s.a.w.) hidup di dalam hati kami dan baginda mendengar
segala-galanya. Rasulullah (s.a.w.) hidup di dalam hati-hati yang mempertahankan
Islam dan juga di dalam hati yang penuh dengan kasih sayang serta iman yang datang
daripada ajarannya.’

‘Setiap kali Imam Hasan Al-Banna melakukan lawatan kerana kerja
dakwahnya, beliau tinggal di masjid. Kerap kali beliau melakukan lawatan tersebut
pada bulan Ramadhan. Beliau tinggal di masjid dan juga berpuasa di situ. Beliau
berbuka puasa dengan buah tamar dan air. Apabila orang datang ke masjid untuk
bersolah, mereka melihat ada orang baru di situ. Imam Hasan Al-Banna pun
menyampaikan ceramahnya selepas saja bersolah. Tidak lama kemudian, barulah
orang sedar bahawa penceramah tersebut adalah Imam Hasan Al-Banna.’

‘Apabila Imam Hasan Al-Banna melawat Ismailiah, beliau dapati para
penduduk di situ terlibat di dalam pertikaian agama. Mereka terbahagi kepada dua
kumpulan. Satu kumpulan bernama ‘Salafi’ dan yang satu lagi ialah ‘Soofi’. Ketika
bersolah, anggota salah satu kumpulan tidak mahu berimamkan anggota daripada
kumpulan yang satu lagi. Dalam suasana beginilah Imam Hasan Al-Banna
memulakan tugas dakwah Islamiahnya. Tempat beliau memulakan tugas dakwahnya
bukanlah di masjid tetapi di kedai-kedai kopi. Dasar dasar dakwahnya ialah:

1) Perpaduan ummah mesti dikekalkan;
2) Kesernua kumpulan perlu sepakat di dalam perkara-perkara dasar Islam;
3) Kata-kata Imam Syafi’e yang ini perlu menjadi dasar: ‘Setiap kali saya
bertikai dengan seseorang, saya sentiasa berharap agar Allah menjelaskan
kebenaran melalui lidah lawan saya itu’;
4) Tujukan segala saranan yang baik kepada orang lain dan tujukan segala
kesilapan kepada diri sendiri;
5) Orang lain perlu dihormati ketika berlaku perbezaan pendapat;
6) Sebarang perbalahan perlu dielakkan;
7) Perlulah diingat bahawa usaha yang baik itu boleh berbeza-beza (caranya);
8) Sebarang persefahaman harus menghasilkan kerjasama. Dalam sebarang
perselisihan, kita hendaklah menganggap pihak yang satu lagi itu
berkemungkinan melakukan kesilapan;
9) Perlu bersatu ketika menentang musuh bersama;
10) Ruang lingkup tindakan perlu diperluaskan;
11) Perlu ada rasa kasihan dan sedih kepada orang yang menyimpang dari
jalan kebenaran. Janganlah dia dikecam dan disindir.’

Imam Hasan Al-Banna adalah seorang yang benar-benar beriman. Allah telah
melimpahkan berkat kasih-Nya kepada Hasan Al-Banna. Beliau telah menunjukkan
arah perjuangannya kepada para sahabatnya semenjak sebelum Perang Dunia Kedua
lagi. Ketika itu, perjuangan Al Ikhwanul Muslimin masih di peringkat awal dan belum
lagi melalui ujian dan cabaran yang hebat. Berikut ialah kenyataannya ketika itu, yang
ditujukan kepada para sahabatnya:

‘Wahai anggota Ikhwan, ramai daripada kamu semua masih belum menyedari
sepenuhnya perjuangan Al Ikhwan. Ketika tiba hari kamu menyedari dan memahami
perjuangannya, maka kamu akan menghadapi banyak penentangan dan permusuhan.
Kamu dapati diri kamu diselubungi oleh kesukaran dan kesusahan. Perjalanan kamu
akan dirintangi oleh banyak halangan. Apabila kamu berjaya mengatasi halangan-
halangan ini barulah kamu akan menjadi pembawa panji-panji Islam yang sebenar.
Hari ini kamu tidak dikenali, tetapi kamu akan merintis jalan perjuangan Ikhwan.
Perjuangan ini memerlukan banyak pergorbanan. Oleh itu, kita haruslah bersedia.
Kejahilan orang terhadap Islam juga merupakan halangan perjalanan kamu. Para
ulamak rasmi akan menunjukkan rasa terkejut apabila melihat cara kamu berdakwah.
Jihad yang kamu lancarkan atas nama Allah tidak akan dihargai. Para pemerintah,
pemimpin dan golongan kaya akan berasa iri hati terhadap kamu. Kerajaan akan
menentang kamu dan akan berusaha menyekat segala kegiatan kamu serta melempar
onak dan duri di sepanjang perjalanan perjuangan kamu. Pihak yang berkepentingan
akan menggunakan segala cara yang mungkin untuk menggagalkan perjuangan kamu.
Pihak yang lemah dan pengecut akan menggunakan kerajaan untuk tujuan tersebut.
Orang-orang yang berakhlak buruk akan sentiasa menentang kamu. Ada pula
golongan yang meragui perjuangan kamu lalu melemparkan berbagai tuduhan.
Mereka akan memberi gambaran yang salah terhadap perjuangan kamu dan di
samping itu, mereka juga memiliki kuasa, kekayaan dan pengaruh. Dalam keadaan
beginilah kamu dikira benar-benar telah memasuki gelanggang pengalaman dan ujian.
Kamu akan dipenjarakan, dibuang dan dihalau dari rumah kediaman. Harta kamu
akan dirampas, rumah kamu digeledah dan tempoh ujian ini mungkin memakan masa
yang lama. Namun begitu, Allah telah berjanji bahawa Dia akan membantu para
Mujahidin dan memberi ganjaran kepada para mukmin.’

(Risaail Imam Al-Banna)